Het gaat om een tijdelijke verhoging. "Zodra het kan, zullen we deze verhoging weer terugdraaien, maar ook hier gaan de kosten voor de baat uit," aldus ARN-directeur Dave Bebelaar. "Dankzij deze relatief geringe verwijderingsbijdrage leveren wij een structurele bijdrage aan een forse vermindering van afval. Dat is het daarom ook zeker waard."

Bebelaar sprak in Tiel, waar eerder vandaag persrelaties en genodigden alvast konden rondkijken in de fabriek waar Auto Recycling Nederland vanaf 25 november shredderafval van autowrakken gaat verwerken. De bouw begon in juli 2008. Nu de gebouwen zijn opgeleverd, wordt begonnen met de installatie van de proceslijn. Met de fabriek wil ARN toegroeien naar 95 procent recycling van autowrakken in 2015. Nu al wordt ruim 85 procent van een auto via recycling hergebruikt. De stap naar 95 procent is een grote, vindt Bebelaar. "Het betekent dat in 2015 zo’n 25 miljoen kilo autoshredderafval niet meer gestort wordt, maar opgewerkt tot herbruikbare materiaalstromen."

Behalve uit de recycling van autowrakken wordt de investering in de fabriek bekostigd uit de verwijderingsbijdrage. Ook het onderzoek naar nieuwe recyclingtechnologie wordt hieruit betaald. Dat extra onderzoek is kostbaar maar volgens ARN ook hard nodig als gevolg van de snelle ontwikkeling van nieuwe materialen die worden toegepast in auto’s, onder meer om de CO2-uitstoot te verminderen, en de opkomst van hybride en elektrische auto’s. Om zeker te stellen dat daarvoor in de komende jaren voldoende middelen beschikbaar zijn – en om de continuïteit van de verwerking van autowrakken niet in gevaar te brengen – is besloten de verwijderingsbijdrage tijdelijk te verhogen.