De prognose is gebaseerd op onderzoek dat student Wim van Kippersluis voor PEM heeft verricht, en waarmee hij zijn studie bedrijfseconomie hoopt af te ronden. Anders dan de overheid gaat Van Kippersluis er niet vanuit dat de vraag naar elektrische auto’s de komende jaren een explosieve groei zal meemaken. De elektrische auto is geen radicale maar strategische innovatie. Het is geen ultiem nieuw product, redeneert Van Kippersluis, zoals en iPad waarvoor een grote initiële vraag bestaat. Maar het is een doorontwikkeling van een bestaand concept en voor al bestaande producten dienen zich meestal geen grote groepen nieuwe kopers aan. PEM kwam bijeen op de faculteit Autotechniek van de HAN in Arnhem.

Frank van Dobbeburg gaf op de bijeenkomst de visie weer van ING en de rol die de bak wil spelen. ING gaat samen met energiemaatschappijen en mogelijke met autofabrikanten een half miljard tot een miljard euro investeren in elektrische infrastructuur en in de financiering van accu’s. Van Dobbeburg zei dat autofabrikanten met traditionele verbrandingsmotoren een hopeloos inefficiënt system ion stand houden. "Slechts vijf procent van de totale olieconsumptie in de transportsector is voor werkelijk verbruik. De rest is verkwisting in de keten."

Het nieuwe businessmodel van ING gaat ervan uit dat de accu straks niet bij de auto hoort. Ze zullen apart van de auto worden geproduceerd, gefinancierd en aangeboden. Ook Van Dobbeburg zei te denken dat het nog wel twee decennia zal duren voordat er een substantieel deel van het wagenpark elektrisch zal zijn. (bron: Rai Voorrang)