BMW neemt nieuw energy & environmental testcenter in gebruik

De ontwikkeling van nieuwe modellen van de BMW Group wordt aanmerkelijk bekort met de ingebruikname van het nieuwe ETC vlak bij het Forschungs & Innovations Zentrum (FIZ) in München.

Een aantal nieuwe testfaciliteiten biedt de mogelijkheid sneller en preciezer te testen dan tot nog toe het geval was. Behalve koudetests in het noorden van Finland en warmtetests in Zuid-Afrika en Amerika gebruikte BMW meer dan dertig jaar windtunnels met regensimulatie of zogenaamde thermische testkamers.

Tot nog toe was het alleen maar mogelijk die tests uit te voeren met dure concepts en prototypes in verschillende ontwikkelingsstadia. Voor een nieuw model betekent dat de inzet van zo’n vijftig auto’s, die worden ingepakt, vervoerd en weer uitgepakt op de testlokatie. Daarnaast gaat het om vervoer van onderdelen, computers, de installatie van een complete werkplaats en reis- en verblijfkosten van medewerkers voor periodes van vier tot zes weken gedurende de drie jaar van ontwikkelingstijd.

Johannes Liebl, BMW’s vice-president voor EfficientDynamics, kon niet zeggen welk bedrag daarmee gemoeid is. "Vaak worden ook tegelijkertijd systemen getest, die weer voor andere modellen gebruikt worden, dus het noemen van bedragen is moeilijk."

Vorig jaar nam BMW in het FIZ al een zeer geavanceerde aerodynamische windtunnel in gebruik. Het  ETC heeft nu een climatologische en een thermische windtunnel en één voor milieutests. De tests die daar worden uitgevoerd zijn precieser, consistenter en gemakkelijker te reproduceren. Zo kan een auto in acht uur door alle klimaatzones van de wereld rijden.

Met de investering is een bedrag van 130 miljoen euro gemoeid.

BMW neemt nieuw energy & environmental testcenter in gebruik - Automobielmanagement.nl

BMW neemt nieuw energy & environmental testcenter in gebruik

De ontwikkeling van nieuwe modellen van de BMW Group wordt aanmerkelijk bekort met de ingebruikname van het nieuwe ETC vlak bij het Forschungs & Innovations Zentrum (FIZ) in München.

Een aantal nieuwe testfaciliteiten biedt de mogelijkheid sneller en preciezer te testen dan tot nog toe het geval was. Behalve koudetests in het noorden van Finland en warmtetests in Zuid-Afrika en Amerika gebruikte BMW meer dan dertig jaar windtunnels met regensimulatie of zogenaamde thermische testkamers.

Tot nog toe was het alleen maar mogelijk die tests uit te voeren met dure concepts en prototypes in verschillende ontwikkelingsstadia. Voor een nieuw model betekent dat de inzet van zo’n vijftig auto’s, die worden ingepakt, vervoerd en weer uitgepakt op de testlokatie. Daarnaast gaat het om vervoer van onderdelen, computers, de installatie van een complete werkplaats en reis- en verblijfkosten van medewerkers voor periodes van vier tot zes weken gedurende de drie jaar van ontwikkelingstijd.

Johannes Liebl, BMW’s vice-president voor EfficientDynamics, kon niet zeggen welk bedrag daarmee gemoeid is. "Vaak worden ook tegelijkertijd systemen getest, die weer voor andere modellen gebruikt worden, dus het noemen van bedragen is moeilijk."

Vorig jaar nam BMW in het FIZ al een zeer geavanceerde aerodynamische windtunnel in gebruik. Het  ETC heeft nu een climatologische en een thermische windtunnel en één voor milieutests. De tests die daar worden uitgevoerd zijn precieser, consistenter en gemakkelijker te reproduceren. Zo kan een auto in acht uur door alle klimaatzones van de wereld rijden.

Met de investering is een bedrag van 130 miljoen euro gemoeid.