Dat meldt marktonderzoeksbureau Jato. In 2003 haalde nog 24 procent van de auto’s het gemiddelde van 130 gr/km. In 2007 was dat al veertig procent, in 2008 51 procent en in 2009 was dat al 69 procent.

"Het laat zien hoe snel de auto-industrie op de veranderende regels reageert," zegt Jato-baas David Di Girolamo.
Gemiddeld stoot een in 2009 verkochte nieuwe auto in Europa 145,9 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee is de grootste reductie in een jaar bereikt. Jato zegt dat de snelle daling te danken is aan de efficiëntere technologieën, de economische crisis en de hoge brandstofprijzen. Daar komen nog eens gunstige belastingregels voor schone auto’s bovenop en slooppremies in verschillende landen. Zie ook het Nationaal Zakenauto Onderzoek van RDC en AM.

Volgens een studie van het Britse Centre for Automotive Industry Research (CAIR) en de Universiteit van Cardiff (Wales), in opdracht van Greenpeace, zou tegen 2020 de CO2-uitstoot van auto’s kunnen worden gereduceerd tot 80 gram per kilometer. Dit zou vijftien gram onder de Europese streefwaarde van 95g/km zijn. Ondanks dat er nog geen waarde is vastgelegd voor 2030, zou zelfs 50 gram per kilometer mogelijk kunnen zijn.

Volgens de studie van het CAIR kan deze lage CO2-waarde het best worden bereikt als er op verschillende types van (nieuwe) aandrijftechnieken wordt ingezet. In het algemeen daalt de motorkracht van de voertuigen, maar auto’s worden op zich ook kleiner. Verder kan de elektrische aandrijving een belangrijke rol spelen in hybride versies van de huidige en nieuwe modellen.

De studie valt hier te downloaden of in te zien.

Bron: Mobimix.be/Duurzaam op Weg/CAIR/Nu.nl