Het grootste probleem schuilt volgens het bedrijf in de accu. Auto’s waarbij de accu dient te worden gekocht lopen juist het risico op ernstige waardedaling. "Als de auto en de accu worden gekocht in plaats van geleased en er geen speciale garantie is, zou zo’n elektrische auto 90 procent van zijn waarde verliezen na vijf jaar, " waarschuwt Andy Carroll, topman van Glass’s in een gesprek met Autocar.

Caroll doelt daarmee op de beperkte levensduur van een accu en de torenhoge aanschafprijs van een vervangend exemplaar. Autofabrikanten gaan ervan uit dat een accu voor een elektrische auto zo’n acht jaar meegaat.
Als de auto na vijf jaar wordt verkocht is de verwachte resterende levensduur dus nog maar drie jaar en dus moet de aanschaf van een nieuw exemplaar – gesproken wordt van meer dan 10.000 euro – worden ingecalculeerd bij het waardeverlies. Bij de Nissan Leaf zit de accu in principe in de aanschafprijs van 32.839 euro.
Glass’s Guide zegt dat het een ander verhaal is bij elektrische auto’s waarbij de accu apart wordt geleased, zoals Renault van plan is. De kosten kunnen in dit geval veel beter worden vergeleken met een benzine- of dieselauto en de afschrijving geldt alleen voor de auto zelf en niet voor de accu.
bron: Z24