Dat het vrijwel niemand lukt om net zo zuinig te rijden als in de boekjes staat, was al bekend. Maar dat het verschil tussen norm en praktijkverbruik bij kleine auto’s oploopt tot 50% was nog niet bekend. Een chauffeur die per jaar voor 2500 euro brandstof denkt te gaan tanken, moet daar ongeveer 1200 euro bij optellen.

De ontnuchterende cijfers over praktijkverbruik zijn afkomstig van een tankpasmaatschappij Travelcard Nederland, die beschikt over de gegevens van 240.000 klanten die in 2009 en 2010 samen 20 miljoen keer gingen tanken. Travelcard liet TNO de kilometerstanden vergelijken en zo ontstond het grootste onderzoek ooit naar het praktijkverbruik van auto’s in Nederland.

Uit een eigen test van Kassa blijkt dat bij drie modellen, de Fiat 500, de Toyota Aygo en de Smart Fortwo CDI, het opgegeven verbruik bij lange na niet gehaald werd. Zo zou de Fiat 500 een gemiddeld verbruik van 1 op 21 moeten halen, terwijl in de praktijk de auto maar 15 kilometer op een liter blijkt te rijden. Soortgelijke afwijkingen werden ook voor de twee andere modellen gevonden.

TNO verklaart tegenover Kassa dat het verschil komt doordat de fabrikanten met een verouderde test werken, die weinig met de huidige praktijk te maken heeft. Er komt over enkele jaren een nieuwe test. Tweede-Kamerlid Paulus Jansen van de SP pleitte in de uitzending voor een versnelde invoering van de nieuwe test.

Opmerkelijk was volgens Kassa ook dat, wanneer gekeken wordt naar de werkelijke CO2-uitstoot, geen van de zuinige kleine auto’s in aanmerking komt voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM. De uitstoot namelijk uit boven de grens die de overheid instelde.

Roelf de Boer, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, ging namens de autobranche mee in de kritiek dat de testmethode is verouderd. Die stamt uit 1972 en is in 1980 aangepast. Ook wees hij erop dat het rijgedrag van invloed kan zijn op het minder zuinig rijden.

Voor meer beeldmateriaal kijk hier.