Verder is een nieuwe benzine/biopower-motor van 163 pk toegevoegd in combinatie met Saab XWD. Saab zegt erin geslaagd te zijn de consumptie- en uitstootcijfers van de dieselmotoren terug te dringen met een gemiddelde van twaalf procent. Voor de 9-3 Sport-Sedan kan men voortaan emissiewaarden van 119g/km CO2 noteren. Dat is een belangrijke grens die in veel Europese markten invloed heeft op de belasting van de auto. Met de introductie van de two-stage turbo voor het volledige dieselaanbod, hebben de ingenieurs ook het motormanagementsysteem gewijzigd met als resultaat lagere verbruik- en uitstootcijfers en meer kracht en koppel.

De 1.9 TTiD (two-stage turbodiesel) wordt voortaan aangeboden in drie versies: 130, 160 en 180 pk.  Om een zo optimaal mogelijk brandstofverbruik te krijgen, heeft de versnellingsbak een iets langere eindoverbrenging gekregen, zonder dat de acceleratie vanuit stilstand en de topsnelheid worden beïnvloed. Verder zijn de volgende aanpassingen doorgevoerd: motorkalibratie met verbeterde brandstofinspuiting en verbrandingscontrole, gewijzigde overbrengingsverhoudingen, banden met lage rolweerstand, frictieverlaging, verbeterde aerodynamica, gewichtsverlaging, nieuwe koppelomvormer en gewijzigde overbrengingsverhouding voor TTiD automaat. Alle turbobenzinemotoren halen gemiddeld een brandstofverbruik en uitstoot reductie van zeven procent dankzij bovenstaande maatregelen.

 

En twee maanden na de lancering van de 9-5 Sedan, wordt het motorenaanbod verdubbeld door de introductie van drie nieuwe motoren. Belangrijk nieuws voor de dieselliefhebbers is de komst van een sterkere viercilinderdiesel: de 2.0 TTiD. Door toepassing van een two-stage turbo heeft hij een vermogen van 140kW (190 pk) en combineert hij prestaties met een laag verbruik. Voor het eerst in Saab’s geschiedenis, is een dieselmotor verkrijgbaar in combinatie met XWD, Saab’s vierwielaandrijvingsysteem. Het benzineaanbod wordt uitgebreid met een efficiënte 1.6T motor met 180 pk (132 kW), in lijn met Saabs rightsizing strategie. De 2.0T BioPower-motor van 220 pk (162kW) – die rijdt op benzine, E85 (bio-ethanol) of een mix van beide brandstoffen –  wordt eveneens dit jaar leverbaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding