Werknemers die een minder duurzame auto bestellen, oftewel auto’s die energielabel C t/m G hebben, moeten een geldboete betalen. Deze methode werkt. Het bedrag aan bonussen is in 2009-2010 gestegen met 14,5 procent, en het boetebedrag daalde met 21,5 procent. De opbrengst van deze boetes wordt elk jaar door de Ondernemingsraad aan een goed doel geschonken.

Dat zegt Ricoh in zijn duurzaamheidverslag 2009/2010. Het aantal bestelde auto’s met A- of B-energielabel is het afgelopen jaar gestegen van 52 procent naar zeventig procent. De groeiende populariteit van de groene auto is danken aan de bonus-malusregeling.

‘Veel van onze werknemers zijn hoe dan ook al zeer milieubewust, maar het is goed om te zien dat een klein zetje in de rug echt helpt bij het groener maken van het wagenpark’, zegt Martijn Wecke, Director of Human Resources & Business Excellence bij Ricoh.

De gemiddelde CO2-uitstoot per auto is bij Ricoh in het afgelopen jaar met tien procent gedaald.

Ricoh heeft een wagenpark van ongeveer duizend auto’s. Ook hybride auto’s zijn aan het keuzepakket voor de leaseauto toegevoegd.

Medewerkers die een leaseauto hebben, maar klanten toch bezoeken met het openbaar vervoer, mogen hun reis met het OV declareren.

Met 108.500 medewerkers en kantoren in meer dan vijftig landen beschikt Ricoh over één van de grootste verkoop- en servicenetwerken in de branche.