De prestaties van deze auto’s zullen geëvalueerd worden onder werkelijke rijomstandigheden en maken deel uit van het ontwikkelingsproces voor de vervaardiging van een elektrische Saab. Eén van de te evalueren factoren is de actieradius van tweehonderd kilometer. Door het gebruik van lithium-ion batterijen met hoge energiedichtheid heeft de 9-3 ePower een grote actieradius. De Saab ePower is de eerste elektrische Saab en is het resultaat van de samenwerking tussen Saab Automobile, Boston Power (batterijen), Electroengine in Sweden AB (elektrische aandrijflijnen), Innovatum (project management) en Power Circle (de Zweedse instelling voor de elektrische energie-industrie.

Gedurende de testperiode (2011 -2012) zullen in Centraal, West- en Oost-Zweden honderden chauffeurs en hun families door Saab en zijn partners worden gevolgd om hun bevindingen met de vloot van zeventig Saabs 9-3 ePower te kunnen evalueren. Het Saab ePower project team in Trollhättan zal de prestaties van de auto’s over een breed scala van gebruikspatronen en rijcondities registreren. Om de belangrijke data te kunnen registeren, zullen alle wagens uitgerust worden met zwarte dozen die we kennen uit de vliegtuigindustrie.

Baas Jan Ake Jonsson van Saab Automobile: "Tegen 2015 schat men jaarlijks  vijfhonderdduizend elektrische auto’s wereldwijd te verkopen en Saab heeft zich als doel gesteld een groot deel voor zijn rekening te nemen in dit belangrijke, groeiende segment."