Dat het financieel aantrekkelijker is geworden om een auto met een lage CO2-uitstoot aan te schaffen, blijkt uit het jaarrapport Mobiliteit in Cijfers 2010 van de BOVAG en de RAI Vereniging. De prijzen van modellen die relatief weinig CO2 uitstoten dalen, terwijl de auto’s met een ongunstiger label juist duurder worden. Zo daalde de verkoopprijs van modellen in de ‘Energielabel A’ categorie, zoals de Peugeot 107, afgelopen jaar met ruim 4 procent, tot gemiddeld 9.357 euro. Auto’s als een Maserati Quattropole of een Honda Legend, die een ‘F’ als energielabel hebben, werden juist 4 procent duurder, met een gemiddelde verkoopprijs van 110.979 euro.

De achterliggende reden voor de prijsdaling bij auto’s in de laagste energielabel klassen lijkt vooral te maken te hebben met vrijstellingen voor de aanschafbelasting BPM. Voor benzine-auto’s die minder dan 110 gram CO2 per gereden kilometer uitstoten, hoeft geen BPM betaald te worden. Rij je diesel, dan ligt de grens op 95 gram CO2 per kilometer. "De overheid stimuleert de laatste jaren het rijden in CO2-vriendelijke auto’s door deze vrij te stellen van BPM", zo geeft woordvoerder Harald Bresser van branchevereniging RAI aan. "Eerder was de BPM vooral gebaseerd op de hoogte van de catalogusprijs van auto’s. Dat stimuleerde de aanschaf van zuinige auto’s niet direct. Nu de belasting gericht is op een geringe CO2-uitstoot is dit wel het geval.

Dit jaar zien we de effecten van deze stimuleringsmaatregelen terug in de gemiddelde prijs". De aanschafbelasting bedraagt gemiddeld bijna 20 procent van de aanschafwaarde. Doordat de lagere klassen, veel auto’s bevatten die onder deze BPM vrijstelling vallen, daalt hier de gemiddelde aanschafwaarde. De prijsdaling bij auto’s die weinig CO2 uitstoten is nog sterker bij auto’s met een dieselmotor. Benzinemodellen met een energielabel ‘A’ dalen dit jaar gemiddeld ongeveer 4 procent in prijs, terwijl dit bij diesels ruim 9 procent is. Dit kan verklaard worden doordat dieselauto’s gemiddeld duurder zijn en dus sterker profiteren van vrijstelling van BPM.

"Het is overigens de vraag of deze trend zal doorzetten", meent Bresser. Voor 2011 is de BPM vrijstelling voor CO2-vriendelijke auto’s weliswaar vrijgesteld, maar al volgend jaar zomer beginnen de onderhandelingen over de begroting voor 2012. Er dan zal er veel dieper bezuinigd moeten worden. In 2010 is bijna één op de vijf verkochte auto’s voorzien van een A-label. Daardoor loopt de overheid veel belastinginkomsten mis.