Dieselblending is een techniek waarbij – vooral bij vrachtwagens – autogas of aardgas aan het brandstofmengsel wordt toegevoegd. Het grote voordeel ervan is dat zowel nieuwe als bestaande vrachtwagens een stuk schoner worden en ook nog eens een lagere kilometerkostprijs kunnen behalen, claimt Prins. Daarnaast is het ook mogelijk met dit systeem het zogenaamde Biogas bij te mengen waardoor nog grotere milieuvoordelen behaald kunnen worden. Prins werkt samen met MAN Nederland (Pon) om ervoor te zorgen dat klanten van MAN ook inderdaad voor deze duurzame oplossing kunnen kiezen.

Direct Liqui Max is vanaf eind dit jaar leverbaar voor verschillende merken en modellen. Er is lang gewerkt aan de realisatie van dit systeem maar een uitgebreid testveld heeft inmiddels aangetoond dat het systeem klaar is voor markintroductie.  Het grote voordeel van direct ingespoten motoren op lpg is dat vanwege het hogere octaangehalte met nog een hogere druk dan bij benzine kan worden ingespoten. Dat resulteert in een veel lagere CO2-uitstoot, aldus Prins.

Veel meer over Automechanika in het aftermarketkatern van AM 16 van 1 oktober.