Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, van DDB, Intomart GfK en merkenadviesbureau b-open. Het Dossier Duurzaam beschrijft de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Belangrijkste onderdeel is een duurzame merkwaarde-index (DMI). Voor de autobranche zijn vier ‘dimensies’ van belang voor die index: een milieubewuste instelling, duurzame producten, duurzame bedrijfsvoering en transparantie. Toyota, Volkswagen en Volvo doen het volgens Nederlandse consumenten het beste op deze dimensies. Gemiddeld is de DMI voor alle automerken 39,9, en Toyota zit op 50. BMW scoort opvallend genoeg (het merk heeft veel groene labels) het laagst, met een DMI van 32.

Aspecten die géén significante invloed hebben op het duurzame imago van automerken zijn ‘de mens en sociale thema’s’, ‘Maatschappelijke betrokkenheid’ en Corporate governance. Dat blijkt uit het zogeheten drivermodel van Dossier Duurzaam waarmee per sector kan worden vastgesteld welke dimensies écht bijdragen aan een duurzamer merkimago. Bijdragen aan milieu en aarde is verreweg de belangrijkste dimensie voor de autosector.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding