BMW minst duurzame imago onder Nederlandse consument

Toyota is het duurzaamste automerk van Nederland. Volkswagen en Volvo volgen op 2 en 3, maar op flinke afstand. Opmerkelijk genoeg staat BMW helemaal onderaan, op 17.

Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, van DDB, Intomart GfK en merkenadviesbureau b-open. Het Dossier Duurzaam beschrijft de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Belangrijkste onderdeel is een duurzame merkwaarde-index (DMI). Voor de autobranche zijn vier ‘dimensies’ van belang voor die index: een milieubewuste instelling, duurzame producten, duurzame bedrijfsvoering en transparantie. Toyota, Volkswagen en Volvo doen het volgens Nederlandse consumenten het beste op deze dimensies. Gemiddeld is de DMI voor alle automerken 39,9, en Toyota zit op 50. BMW scoort opvallend genoeg (het merk heeft veel groene labels) het laagst, met een DMI van 32.

Aspecten die géén significante invloed hebben op het duurzame imago van automerken zijn ‘de mens en sociale thema’s’, ‘Maatschappelijke betrokkenheid’ en Corporate governance. Dat blijkt uit het zogeheten drivermodel van Dossier Duurzaam waarmee per sector kan worden vastgesteld welke dimensies écht bijdragen aan een duurzamer merkimago. Bijdragen aan milieu en aarde is verreweg de belangrijkste dimensie voor de autosector.

Reacties

Zie onder uw gerelateerd nieuws: BMW wint voor het zesde jaarop rij de titel meest duurzame en milieuvriendelijke producent in de autoinsustrie. Verder is BMW het merk met de meeste groene labels. Speelt afgunst hier een rol?

Geplaatst door: J. Nijkamp op

Niet afgunst speelt een rol maar perceptie. Wellicht ligt duurzaamheid ver van de genen van merken als BMW.
Daarnaast zeggen ook de feiten iets anders: BMW heeft NIET de meeste groene labels, ook niet de meeste A-labels, ook niet de meeste auto’s < 140 gr CO2. Kortom, Efficient Dynamics lijkt een marketing trucje...

Geplaatst door: Anoniem op

Een interpretatie van de Nederlanse consument. Zullen wel allemaal Toy-ota rijders zijn die met jaloerse blokken naar de BMW’s kijken.
Als ze mij zouden vragen staat Toy-ota als minst duurzame met stip bovenaan. Het einde van Lithium is immers in zicht. Het spul is niet herbruikbaar maar wordt onevenredig veel gebruikt. Daar gaat duurzaamheid toch over. Wat laat Toy-ota aan dit materiaal over voor toekomstige generaties? Nee, dan BMW die teminste nadenkt over duurzame waterstof oplossingen. Dat spul is er genoeg en is herbruikbaar.

Geplaatst door: Jos Janssen op

Hmmmm, hoe kan een merk, dat problemen heeft met hangende gaspedalen en grote recalls als het meest duurzaam worden gezien? Wellicht is hier een voor statistieken geldende regel van toepassing: Geloof geen statistiek, die je niet zelf hebt beinvloedt. Van welk merk landen het geringste aantal auto’s op de schroothoop? Dat is Porsche! 70% van alle ooit geproduceerde Porsches rijden nog steeds rond. Dat is pas duurzaam!

Geplaatst door: Sjeng aan de Geng op

Heb jaren Toyota’s gereden en de laatste was gebouwd buiten Japan en de ellende was niet van de lucht en ik rijd nu een BMW en de eerste kleine beurt was pas na 40.000km en zonder storing en dat noem ik dan duurzaam, dat zijn bij Toyota al bijna 3 service beurten, tja DUURsaam voor wie eigenlijk?v4uq

Geplaatst door: S. Beekman op
BMW minst duurzame imago onder Nederlandse consument - Automobielmanagement.nl

BMW minst duurzame imago onder Nederlandse consument

Toyota is het duurzaamste automerk van Nederland. Volkswagen en Volvo volgen op 2 en 3, maar op flinke afstand. Opmerkelijk genoeg staat BMW helemaal onderaan, op 17.

Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, van DDB, Intomart GfK en merkenadviesbureau b-open. Het Dossier Duurzaam beschrijft de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Belangrijkste onderdeel is een duurzame merkwaarde-index (DMI). Voor de autobranche zijn vier ‘dimensies’ van belang voor die index: een milieubewuste instelling, duurzame producten, duurzame bedrijfsvoering en transparantie. Toyota, Volkswagen en Volvo doen het volgens Nederlandse consumenten het beste op deze dimensies. Gemiddeld is de DMI voor alle automerken 39,9, en Toyota zit op 50. BMW scoort opvallend genoeg (het merk heeft veel groene labels) het laagst, met een DMI van 32.

Aspecten die géén significante invloed hebben op het duurzame imago van automerken zijn ‘de mens en sociale thema’s’, ‘Maatschappelijke betrokkenheid’ en Corporate governance. Dat blijkt uit het zogeheten drivermodel van Dossier Duurzaam waarmee per sector kan worden vastgesteld welke dimensies écht bijdragen aan een duurzamer merkimago. Bijdragen aan milieu en aarde is verreweg de belangrijkste dimensie voor de autosector.

Reacties

Zie onder uw gerelateerd nieuws: BMW wint voor het zesde jaarop rij de titel meest duurzame en milieuvriendelijke producent in de autoinsustrie. Verder is BMW het merk met de meeste groene labels. Speelt afgunst hier een rol?

Geplaatst door: J. Nijkamp op

Niet afgunst speelt een rol maar perceptie. Wellicht ligt duurzaamheid ver van de genen van merken als BMW.
Daarnaast zeggen ook de feiten iets anders: BMW heeft NIET de meeste groene labels, ook niet de meeste A-labels, ook niet de meeste auto’s < 140 gr CO2. Kortom, Efficient Dynamics lijkt een marketing trucje...

Geplaatst door: Anoniem op

Een interpretatie van de Nederlanse consument. Zullen wel allemaal Toy-ota rijders zijn die met jaloerse blokken naar de BMW’s kijken.
Als ze mij zouden vragen staat Toy-ota als minst duurzame met stip bovenaan. Het einde van Lithium is immers in zicht. Het spul is niet herbruikbaar maar wordt onevenredig veel gebruikt. Daar gaat duurzaamheid toch over. Wat laat Toy-ota aan dit materiaal over voor toekomstige generaties? Nee, dan BMW die teminste nadenkt over duurzame waterstof oplossingen. Dat spul is er genoeg en is herbruikbaar.

Geplaatst door: Jos Janssen op

Hmmmm, hoe kan een merk, dat problemen heeft met hangende gaspedalen en grote recalls als het meest duurzaam worden gezien? Wellicht is hier een voor statistieken geldende regel van toepassing: Geloof geen statistiek, die je niet zelf hebt beinvloedt. Van welk merk landen het geringste aantal auto’s op de schroothoop? Dat is Porsche! 70% van alle ooit geproduceerde Porsches rijden nog steeds rond. Dat is pas duurzaam!

Geplaatst door: Sjeng aan de Geng op

Heb jaren Toyota’s gereden en de laatste was gebouwd buiten Japan en de ellende was niet van de lucht en ik rijd nu een BMW en de eerste kleine beurt was pas na 40.000km en zonder storing en dat noem ik dan duurzaam, dat zijn bij Toyota al bijna 3 service beurten, tja DUURsaam voor wie eigenlijk?v4uq

Geplaatst door: S. Beekman op