Opel test energieopslag in elektrische Meriva

Opel en MeRegioMobil hebben de handen in elkaar geslagen met behulp van drie elektrische demonstratieversies van de Meriva. Het onderzoeksproject krijgt steun van de Duitse ministeries van Economie en Technologie.

 

Het project heeft als doel elektrische voertuigen als mobiele energieopslagplaatsen te integreren in de intelligente elektriciteitsnetwerken (zogenoemde smart grids) van morgen. "Deze demonstratiemodellen zullen worden gebruikt om de haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en populariteit van elektrische voertuigen te peilen bij klanten", aldus Rita Forst, chef engineering bij Opel.

 

Opel zal MeRegioMobil gebruiken om nieuwe intelligente oplaadtechnologieën te bestuderen die op toekomstige modellen zouden kunnen worden gebruikt. De elektrische Meriva beschikt over elektronische bedieningselementen die het mogelijk maken om de batterij snel op te laden, zowel aan een standaard stopcontact van 230 volt als aan een driefasig stopcontact van 400 volt. Het systeem is zodanig ontworpen dat het in een smart grid past en dat de batterij wanneer mogelijk en/of nodig kan worden opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie. Bovendien zal het demonstratievoertuig de mogelijkheid onderzoeken stroom terug te leveren wanneer de wagen niet in gebruik is. Deze demonstratie van tweeweglaadtechnologie zal de mogelijkheid testen energie voor thuisgebruik op te slaan in autobatterijen (gespreide energieopslag).

 

Het consortium staat onder leiding van de energiegroep EnBW en heeft als leden: Opel, Daimler, Bosch, SAP, Stadtwerke Karlsruhe, the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI). KIT zal de eerste elektrische Meriva gebruiken. Twee andere exemplaren zullen binnenkort in gebruik worden genomen bij Stadtwerke Karlsruhe en EnBW. KIT en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research hebben een smart home gebouwd op de zuidcampus van de Universiteit van Karlsruhe. Het zestig vierkante meter grote huis is uitgerust met alle klassieke huishoudtoestellen waaronder koelkast, oven, vaatwas- en wasmachine, en wordt van energie voorzien door fotocellen en een kleinschalige gecombineerde warmte- en energiebron. Een laadstation verbindt de Meriva als opslageenheid met dit lokale energienetwerk.

 

De deelnemende energieleveranciers bouwen momenteel honderden openbare laadstations in de projectregio Baden-Württemberg. Daarmee kunnen de demonstratievoertuigen op diverse plaatsen opnieuw worden opgeladen met hernieuwbare energie. Het doel van dat infrastructuurgebruik is ook om nieuwe systemen voor gegevenscommunicatie en facturatie te testen die in grote mate vergelijkbaar zijn met die voor gsm-gebruikers. In de toekomst moeten gebruikers van elektrische voertuigen hun auto bij elke energieleverancier kunnen opladen. Toch zullen de gebruikers slechts één factuur krijgen, van hun eigen leverancier.

Opel test energieopslag in elektrische Meriva - Automobielmanagement.nl

Opel test energieopslag in elektrische Meriva

Opel en MeRegioMobil hebben de handen in elkaar geslagen met behulp van drie elektrische demonstratieversies van de Meriva. Het onderzoeksproject krijgt steun van de Duitse ministeries van Economie en Technologie.

 

Het project heeft als doel elektrische voertuigen als mobiele energieopslagplaatsen te integreren in de intelligente elektriciteitsnetwerken (zogenoemde smart grids) van morgen. "Deze demonstratiemodellen zullen worden gebruikt om de haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en populariteit van elektrische voertuigen te peilen bij klanten", aldus Rita Forst, chef engineering bij Opel.

 

Opel zal MeRegioMobil gebruiken om nieuwe intelligente oplaadtechnologieën te bestuderen die op toekomstige modellen zouden kunnen worden gebruikt. De elektrische Meriva beschikt over elektronische bedieningselementen die het mogelijk maken om de batterij snel op te laden, zowel aan een standaard stopcontact van 230 volt als aan een driefasig stopcontact van 400 volt. Het systeem is zodanig ontworpen dat het in een smart grid past en dat de batterij wanneer mogelijk en/of nodig kan worden opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals wind- en zonne-energie. Bovendien zal het demonstratievoertuig de mogelijkheid onderzoeken stroom terug te leveren wanneer de wagen niet in gebruik is. Deze demonstratie van tweeweglaadtechnologie zal de mogelijkheid testen energie voor thuisgebruik op te slaan in autobatterijen (gespreide energieopslag).

 

Het consortium staat onder leiding van de energiegroep EnBW en heeft als leden: Opel, Daimler, Bosch, SAP, Stadtwerke Karlsruhe, the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI). KIT zal de eerste elektrische Meriva gebruiken. Twee andere exemplaren zullen binnenkort in gebruik worden genomen bij Stadtwerke Karlsruhe en EnBW. KIT en het Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research hebben een smart home gebouwd op de zuidcampus van de Universiteit van Karlsruhe. Het zestig vierkante meter grote huis is uitgerust met alle klassieke huishoudtoestellen waaronder koelkast, oven, vaatwas- en wasmachine, en wordt van energie voorzien door fotocellen en een kleinschalige gecombineerde warmte- en energiebron. Een laadstation verbindt de Meriva als opslageenheid met dit lokale energienetwerk.

 

De deelnemende energieleveranciers bouwen momenteel honderden openbare laadstations in de projectregio Baden-Württemberg. Daarmee kunnen de demonstratievoertuigen op diverse plaatsen opnieuw worden opgeladen met hernieuwbare energie. Het doel van dat infrastructuurgebruik is ook om nieuwe systemen voor gegevenscommunicatie en facturatie te testen die in grote mate vergelijkbaar zijn met die voor gsm-gebruikers. In de toekomst moeten gebruikers van elektrische voertuigen hun auto bij elke energieleverancier kunnen opladen. Toch zullen de gebruikers slechts één factuur krijgen, van hun eigen leverancier.