België werkt aan zelf opladende voertuigen

In België wordt geëxperimenteerd met elektrische auto’s en bussen die zichzelf opladen.

Samen met partners als Volvo, bussenbouwer Van Hool en de universiteiten van Leuven en Brussel werkt het competentiecentrum DRIVE aan inductieve laadsystemen. Auto’s draadloos opladen via lussen in het wegdek, om het simpel te stellen.

"Men kan het inductief laden van een voertuig vergelijken met het opladen van een elektrische tandenborstel, die daarvoor in zijn houder steekt", legt Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten uit. "Bij het inductief laden van een voertuig dient er echter niets ingestoken te worden, dus dat is bijzonder gebruiksvriendelijk. Deze technologie kan ook gebruikt worden voor het snel en gebruiksvriendelijk laden van elektrische auto’s op een publieke of private parkeerplaats of in een garage. Je auto laadt dus op terwijl hij stilstaat op een parkeerplaats in een winkelstraat, terwijl je thuis voor de deur parkeert of in de garage staat".

Het idee wordt voor het eerst getest met bussen van het openbaar vervoer in Lommel. Op de N769 werd hiervoor speciaal een rijstrook aangepast om het in reële omstandigheden uit te proberen. Werkt het efficiënt? Wat is de invloed op de energievoorziening? Is het veilig? Op die vragen proberen de onderzoekers een antwoord te vinden.

Minister Lieten is alvast enthousiast: "Als alle voorwaarden gunstig zijn om de technologie toe te passen, betekent dat een doorbraak voor de introductie van elektrische voertuigen.”

Bron: AutoInternationaal

Reacties

Als dit werkt dan begin ik te geloven in elektrische voertuigen. Het zal een grote investering vergen maar dan ben je problemen met vandalisme bij laadstations voor. nog mooier wordt het als dit in alle hoofd en snelwegen zou worden aangelegd en de auto’s zouden hierop kunnen rijden. het actieradius probleem is dan opgelost. Met hybride varianten zou je buiten de snelwegen op accu en eventueel (ondersteunde) brandstof motor kunnen rijden. Het vraagt natuurlijk een enorme investering in infrastructuur. Vergelijkbaar met de aanleg van elektriciteit of kabel naar alle huizen eerder, maar voor de energiebedrijven wel interessant waarschijnlijk.

Geplaatst door: Wilbert Philippo op

Goed zo maar waarom dan niet gelijk een zwevende variant ervan?
Ofwel we laten de autos zweven boven het wegdek op magnetisme en daar waar de auto’s niet meer magnetisch ondersteund kunnen worden rollen ze gewoon weer verder.
Zweven maakt nog energiezuiniger en stiller…

Geplaatst door: Bart van der Veen op
België werkt aan zelf opladende voertuigen - Automobielmanagement.nl

België werkt aan zelf opladende voertuigen

In België wordt geëxperimenteerd met elektrische auto’s en bussen die zichzelf opladen.

Samen met partners als Volvo, bussenbouwer Van Hool en de universiteiten van Leuven en Brussel werkt het competentiecentrum DRIVE aan inductieve laadsystemen. Auto’s draadloos opladen via lussen in het wegdek, om het simpel te stellen.

"Men kan het inductief laden van een voertuig vergelijken met het opladen van een elektrische tandenborstel, die daarvoor in zijn houder steekt", legt Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten uit. "Bij het inductief laden van een voertuig dient er echter niets ingestoken te worden, dus dat is bijzonder gebruiksvriendelijk. Deze technologie kan ook gebruikt worden voor het snel en gebruiksvriendelijk laden van elektrische auto’s op een publieke of private parkeerplaats of in een garage. Je auto laadt dus op terwijl hij stilstaat op een parkeerplaats in een winkelstraat, terwijl je thuis voor de deur parkeert of in de garage staat".

Het idee wordt voor het eerst getest met bussen van het openbaar vervoer in Lommel. Op de N769 werd hiervoor speciaal een rijstrook aangepast om het in reële omstandigheden uit te proberen. Werkt het efficiënt? Wat is de invloed op de energievoorziening? Is het veilig? Op die vragen proberen de onderzoekers een antwoord te vinden.

Minister Lieten is alvast enthousiast: "Als alle voorwaarden gunstig zijn om de technologie toe te passen, betekent dat een doorbraak voor de introductie van elektrische voertuigen.”

Bron: AutoInternationaal

Reacties

Als dit werkt dan begin ik te geloven in elektrische voertuigen. Het zal een grote investering vergen maar dan ben je problemen met vandalisme bij laadstations voor. nog mooier wordt het als dit in alle hoofd en snelwegen zou worden aangelegd en de auto’s zouden hierop kunnen rijden. het actieradius probleem is dan opgelost. Met hybride varianten zou je buiten de snelwegen op accu en eventueel (ondersteunde) brandstof motor kunnen rijden. Het vraagt natuurlijk een enorme investering in infrastructuur. Vergelijkbaar met de aanleg van elektriciteit of kabel naar alle huizen eerder, maar voor de energiebedrijven wel interessant waarschijnlijk.

Geplaatst door: Wilbert Philippo op

Goed zo maar waarom dan niet gelijk een zwevende variant ervan?
Ofwel we laten de autos zweven boven het wegdek op magnetisme en daar waar de auto’s niet meer magnetisch ondersteund kunnen worden rollen ze gewoon weer verder.
Zweven maakt nog energiezuiniger en stiller…

Geplaatst door: Bart van der Veen op