Dat bleek afgelopen weekend op een conferentie in Shanghai, zo meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. De topmannen herhaalden daar hun diverse standpunten. Zo verwacht ceo Dieter Zetsche van Daimler dat volledig elektrische en hybride auto’s in 2020 een mondiaal marktaandeel van maar één tot vijf procent zullen hebben. Wel is het volgens Zetsche belangrijk om nu al strategisch posities in de nemen op de markt voor elektrische aandrijving, wat Daimler onder meer heeft gedaan via de samenwerking met de Chinese batterij- en autofabrikant BYD. Hoge kosten van de accu’s en de beperkte actieradius zorgen voor een ‘langzame transitie’ in de richting van elektrisch rijden, aldus Zetsche.

Bestuursvoorzitter Carlos Ghosn van Renault Nissan, dat een eerste sprong maakt met de elektrische Nissan Leaf, is iets optimistischer. Hij denkt aan een mondiaal marktaandeel van tien procent voor elektrische en hybride auto’s over tien jaar. In 2012 wil Nissan de productie van de Leaf opvoeren tot een half miljoen stuks. En Franco Amadei, topman van Fiat in China, gelooft dat de verbrandingsmotoren nog wel twintig tot dertig jaar dominant zullen blijven. Amadei benadrukt het belang van verbeterde efficiënte van benzine- en dieselmotoren. (bron: Wall Street Journal / Z24)