Wereldrecord elektrische auto: 600 km op één lading

Een gewoon bruikbare elektrische auto heeft een afstand van ruim zeshonderd kilometer afgelegd op één acculading. De ev was onderweg van München naar Berlijn en reed 605 kilometer. Er was nog achttien procent van de accucapaciteit over.

Het ging om een Audi A2 en het betrof een samenwerking tussen het Berlijnse technologiebedrijf DBM Energy en de elektriciteitsleverancier Lekker Energie, zo meldt auto motor und sport. Het is de doorbraak voor elektromobiliteit, vindt topman Thomas Mecke van Lekker Energie. De A2 heeft een topsnelheid van 130 km/u en heeft vier zitplaatsen en een volledig intacte kofferruimte, stuurbekrachtiging, airbags, klimaatregeling en stoelverwarming. De batterij is een lithium-metaal-polymeer-accu die volgens DBM meer presteert dan andere accu’s. De omgebouwde Audio A2 reed met een gemiddelde snelheid van 90 km/u naar Berlijn en had bij aankomdt nog 18 procent van zijn accucapaciteit over.

Er zijn wel meer recordpogingen gedaan met ev’s. Zo is het in mei de Japanse Electric Vehicle Club gelukt duizend kilometer te rijden met een elektrische auto op een acculading. Maar dat was een experimentele auto die niet ‘alltagstauglich’ is, zoals de Duitsers het zo fraai zeggen.

Tot dusver zijn in Duitsland acht regio’s voor het testen van elektrische auto’s in de dagelijkse praktijk. In totaal worden inmiddels 2,8 duizend ev’s getest en zijn tweeënhalf duizend laadpunten geïnstalleerd. Tegen het jaar 2020 wil de Duitse regering en miljoen ev’s op de weg hebben in plaats van auto’s met verbrandingsmotoren.  

Reacties

Knappe prestaties en ik wil daar niets aan afdoen. Hamvraag is natuurlijk hoeveel fossiele brandstof, uitgedrukt in liter benzine-equivalent, er nodig was om de accu op te laden. Bij de conversie van energie van fossiel naar electriciteit en bij het opladen en autonoom ontladen van de accu, gaat immers rijkelijk veel energie verloren. Kortom, wat is het netto-resultaat?

Geplaatst door: Clemens van Dorp op

Je kan je ook afvragen hoeveel wind zon waterkracht en kernenergie er voor nodig was de accu’s op te laden kan je bij een fossiel gestookte auto niet stellen Kortom wat denk je dat het netto resultaat is?

Geplaatst door: sofie op
Wereldrecord elektrische auto: 600 km op één lading - Automobielmanagement.nl

Wereldrecord elektrische auto: 600 km op één lading

Een gewoon bruikbare elektrische auto heeft een afstand van ruim zeshonderd kilometer afgelegd op één acculading. De ev was onderweg van München naar Berlijn en reed 605 kilometer. Er was nog achttien procent van de accucapaciteit over.

Het ging om een Audi A2 en het betrof een samenwerking tussen het Berlijnse technologiebedrijf DBM Energy en de elektriciteitsleverancier Lekker Energie, zo meldt auto motor und sport. Het is de doorbraak voor elektromobiliteit, vindt topman Thomas Mecke van Lekker Energie. De A2 heeft een topsnelheid van 130 km/u en heeft vier zitplaatsen en een volledig intacte kofferruimte, stuurbekrachtiging, airbags, klimaatregeling en stoelverwarming. De batterij is een lithium-metaal-polymeer-accu die volgens DBM meer presteert dan andere accu’s. De omgebouwde Audio A2 reed met een gemiddelde snelheid van 90 km/u naar Berlijn en had bij aankomdt nog 18 procent van zijn accucapaciteit over.

Er zijn wel meer recordpogingen gedaan met ev’s. Zo is het in mei de Japanse Electric Vehicle Club gelukt duizend kilometer te rijden met een elektrische auto op een acculading. Maar dat was een experimentele auto die niet ‘alltagstauglich’ is, zoals de Duitsers het zo fraai zeggen.

Tot dusver zijn in Duitsland acht regio’s voor het testen van elektrische auto’s in de dagelijkse praktijk. In totaal worden inmiddels 2,8 duizend ev’s getest en zijn tweeënhalf duizend laadpunten geïnstalleerd. Tegen het jaar 2020 wil de Duitse regering en miljoen ev’s op de weg hebben in plaats van auto’s met verbrandingsmotoren.  

Reacties

Knappe prestaties en ik wil daar niets aan afdoen. Hamvraag is natuurlijk hoeveel fossiele brandstof, uitgedrukt in liter benzine-equivalent, er nodig was om de accu op te laden. Bij de conversie van energie van fossiel naar electriciteit en bij het opladen en autonoom ontladen van de accu, gaat immers rijkelijk veel energie verloren. Kortom, wat is het netto-resultaat?

Geplaatst door: Clemens van Dorp op

Je kan je ook afvragen hoeveel wind zon waterkracht en kernenergie er voor nodig was de accu’s op te laden kan je bij een fossiel gestookte auto niet stellen Kortom wat denk je dat het netto resultaat is?

Geplaatst door: sofie op