Het bedrijf ontwikkelt ‘slimme’ oplaadpalen met het oog op intensief gebruik van het elektrisch netwerk voor het herladen van auto’s. Als uiteindelijk het merendeel van de consumentenmarkt elektrische auto’s bestuurt, kunnen oplaadstations namelijk eenvoudigweg overbelast raken.

Op twee manieren probeert GRIDbot overbelasting tegen te gaan met zijn oplaadmodel UP-100J. Ten eerste door wisselende oplaadprijzen aan te bieden: als het netwerk erg belast is, kost het meer geld. De verwachting is dat de consument er dan voor zal kiezen zijn auto korter op te laden. Andersom geldt het omgekeerde principe. Hoe minder het netwerk belast is, hoe goedkoper het tarief is, en hoe langer de consument waarschijnlijk zal opladen.

Daarnaast wil GRIDbot door het oplaadstation met het internet te verbinden energieleveranciers inzicht geven in hoeveel auto’s er op een bepaalde tijdstip van de dag opgeladen worden. Deze data kunnen de leveranciers gebruiken om in te schatten hoe ze genoeg elektriciteit op drukke tijdstippen kunnen leveren. Ook zien gebruikers dankzij de internetverbinding de wisselende ‘koersen’ van de dag.

De ‘slimme’ oplaadpaal komt in twee uitvoeringen. Het corporate fleet-model voor bedrijven en organisaties, die alle elektrische auto’s van de zaak oplaadt.

Bij dit model kan ook eenvoudig bekeken worden wat het energieverbruik is per medewerker. Daarnaast een model voor particulieren, dat individuele bestuurders de gelegenheid geeft hun eigen verbruik te analyseren.

Bron: Idealize

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding