Brandstof uit gebruikte autobanden

Uit gebruikte autobanden kunnen vloeistoffen worden gewonnen die als alternatieve diesel kunnen worden benut of kunnen worden gemengd met conventionele diesel.

Dat meldt Autoblog.nl. “De eerste resultaten smaken naar meer, maar er is nog redelijk wat onderzoek nodig voordat we daadwerkelijk gebruikte autobanden kunnen tanken. Er zijn niet overdreven veel manieren om gebruikte autobanden te recyclen. Er worden bijvoorbeeld rubberen vloeren van gemaakt voor speeltuinen en sportzalen, of slippers en schoenen. Echt eenvoudige manieren om versleten banden op grote schaal te recyclen zijn er niet echt.”

 

De Spaanse scheikundige Maria Felisa Laresgoiti Perez heeft een doorbraak bereikt. Door de autobanden zo’n 30 minuten lang te verhitten tot 500 graden (pyrolyse) zonder aan het proces zuurstof toe te voegen, ontbindt het rubber in bruikbare onderdelen. 40 procent van het materiaal wordt vloeibaar en 16 procent van het materiaal verandert in gas. Het restant van 44 procent is metaal en roet (in een vaste toestand). Dat kan dienen als alternatief diesel.

Reacties

Bij het bandenvernieuwingsbedrijf Ihle in Gunzburg (D) verbranden ze kapotte karkassen. De vrijgekomen warmte is voldoende voor het productieproces. Omdat het hier om afval gaat, claimt Ihle dat men CO2-neutraal werkt. Schadelijke resten, zoals zwavelverbindingen, worden onder andere met een koolstoffilter uit de rookgassen gehaald. De overblijvende metaalresten gaan naar de recycling.

Geplaatst door: R.Grunfeld op
Brandstof uit gebruikte autobanden - Automobielmanagement.nl

Brandstof uit gebruikte autobanden

Uit gebruikte autobanden kunnen vloeistoffen worden gewonnen die als alternatieve diesel kunnen worden benut of kunnen worden gemengd met conventionele diesel.

Dat meldt Autoblog.nl. “De eerste resultaten smaken naar meer, maar er is nog redelijk wat onderzoek nodig voordat we daadwerkelijk gebruikte autobanden kunnen tanken. Er zijn niet overdreven veel manieren om gebruikte autobanden te recyclen. Er worden bijvoorbeeld rubberen vloeren van gemaakt voor speeltuinen en sportzalen, of slippers en schoenen. Echt eenvoudige manieren om versleten banden op grote schaal te recyclen zijn er niet echt.”

 

De Spaanse scheikundige Maria Felisa Laresgoiti Perez heeft een doorbraak bereikt. Door de autobanden zo’n 30 minuten lang te verhitten tot 500 graden (pyrolyse) zonder aan het proces zuurstof toe te voegen, ontbindt het rubber in bruikbare onderdelen. 40 procent van het materiaal wordt vloeibaar en 16 procent van het materiaal verandert in gas. Het restant van 44 procent is metaal en roet (in een vaste toestand). Dat kan dienen als alternatief diesel.

Reacties

Bij het bandenvernieuwingsbedrijf Ihle in Gunzburg (D) verbranden ze kapotte karkassen. De vrijgekomen warmte is voldoende voor het productieproces. Omdat het hier om afval gaat, claimt Ihle dat men CO2-neutraal werkt. Schadelijke resten, zoals zwavelverbindingen, worden onder andere met een koolstoffilter uit de rookgassen gehaald. De overblijvende metaalresten gaan naar de recycling.

Geplaatst door: R.Grunfeld op