Dat schrijft Milieudefensie op online platform Oneworld.nl. ‘Nederland staat vast door het constant groeiende autoverkeer. Een hogere maximumsnelheid en meer wegen werken daarbij averechts.’ Milieudefensie somt nog meer nadelen op. Het verhogen van de maximumsnelheid zorgt volgens deskundigen voor meer files. Het wegverkeer neemt toe omdat autorijden aantrekkelijker wordt. Meer verkeersongelukken en harmonica-effecten door grotere snelheidsverschillen doen de rest. Bovendien stijgt de uitstoot van CO2 en schadelijke uitlaatgassen.

Ook de aanleg van meer wegen maakt autorijden aantrekkelijker met meer wegverkeer tot gevolg. Deze wegen moeten bovendien door natuurgebieden lopen. Schultz van Haegen denkt bijvoorbeeld aan een verbinding over het IJmeer, een Europees beschermd natuurgebied. Zij had de suggestie van PVV-Kamerlid De Mos voor de aanleg van een snelweg door het Groene Hart resoluut van de hand moeten wijzen. Volgens Milieudefensie heeft Schultz van Haegen een valse start gemaakt. Willem Verhaak, campagneleider Verkeer van Milieudefensie: ‘Ze wekt de suggestie dat er geen problemen kleven aan het groeiend autoverkeer. Alles moet wijken om het de automobilist naar zijn zin te maken. Maar hoeveel asfalt je ook aanlegt, de files zullen er blijven. Dat terwijl schone lucht, rust en natuur steeds meer in de verdrukking komen.’

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding