Dat schrijft De Telegraaf. De hagelnieuwe fabriek voldoet namelijk op één onbeduidend detail niet aan de geldende voorschriften voor recycling: het glas wordt te laat uit de autowrakken getikt. Directeur Dave Bebelaar van Auto Recycling Nederland (ARN) laat met wat miniatuurstukjes koperdraad, bolletjes kunststof van enkele millimeters doorsnee, wat metalen plaatjes en steen- en glasgruis zien wat er overblijft van een sloopauto.

Nog voordat de Europese Commissie (EC) begin deze eeuw vaststelde dat minimaal 85% van een afgeschreven personenauto gerecycled moet worden, richtte ARN hét Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de branche. Sinds 1995 zijn door bij ARN aangesloten slopers 3,5 miljoen auto’s milieuvriendelijk kort en klein geslagen.

Na acht jaar onder de leiding van afzwaaiend directeur Bebelaar is ARN drukker dan ooit met handel in reststoffen, het doen van milieuscans voor autogarages, en het geven van advies over het beheer van een recycleketen aan andere branches dan de auto-industrie en aan overheden.

Tot op heden ziet het sloopproces van een afgedankte auto er als volgt uit: de laatste eigenaar, meestal de consument, brengt de auto naar één van de ruim 300 sloperijen in ons land en krijgt een vrijwaringbewijs voor wegenbelasting mee. De sloper haalt de bruikbare onderdelen eruit om door te verkopen. "Een goeie sloper heeft een bloeiende handel", meent Bebelaar. De wet verplicht de sloper ook om de accu’s en vloeistoffen te verwijderen. De onderdelen waar de sloper op aast zijn de motor, plaatwerk, velgen en versnellingsbakken. De bekleding, de kunststof, glas en rubber zijn typisch restmaterialen waar hij weinig aan heeft. Die onderdelen brengt de sloper nu nog naar de shredder, de metaalversnipperaar. Een nieuwe Europese richtlijn, die per 2015 tot Nederlandse wetgeving leidt, krikt het percentage van een auto dat gerecycled moet worden op naar 95%. Om dat te bereiken wordt nu de laatste hand gelegd aan een hagelnieuwe 26 miljoen euro kostende fabriek in Tiel met een hightech machinepark. Die fabriek gaat een deel van het werk van de sloper en de shredder vervangen. ARN loopt in Europa voorop, maar gaat zo ver voor de muziek uit, dat Nederlandse regelgeving achterblijft. Bij het recycleproces in de nieuwe fabriek wordt het glas namelijk volgens de letter van de regels te laat uit de rotzooi gefilterd.

Volgens de inmiddels verouderde regelgeving moet glas juist al in een vroeg stadium van het recycleproces aan de rest van het autowrak worden onttrokken. "Dat is achterhaald. De Nederlandse wet moet worden aangepast", meent Bebelaar. Het recyclen kost nu nog 110 euro per auto maar dat kan volgens Bebelaar omlaag naar dertig tot veertig euro omdat ARN de sloper veel minder voor zijn handwerk hoeft te betalen. Dat opent de deur naar verlaging of op termijn misschien zelfs het afschaffen van de verwijderingsbijdrage van 45 euro, meent hij.