"De prijs van lpg is inderdaad op een hoogtepunt," vertelt Kees Goudberg van Stichting Autogas Nederland tegen Nu.nl. "Elke winter stijgt de prijs en de accijnzen worden steeds een beetje verhoogd. Ook de dollarstand werkt op het moment niet mee. Daar krijg je dus recordprijzen van." Wereldwijd stijgt de vraag naar lpg.

Goudberg regeert daarmee op een ronkend stuk in het Het Financieele Dagblad van vandaag. Op de voorpagina wordt de lpg-auto al bijna doodverklaard (‘Lpg-auto is op sterven na dood’). Vorig jaar zijn er 8.985 auto’s op lpg bijgekomen. Dit jaar zijn dat er volgens de krant nog maar 4.640.

Goudberg: "Er wordt vergeten dat er ook nog zo’n zeventienhonderd auto’s af-fabriek worden verkocht. Ik denk dat er dit jaar in totaal 7,5 duizend auto’s op lpg bijkomen. Die daling is dus te weinig om deze brandstof al dood te verklaren." Maar zuinige diesel- en benzineauto’s zoals de Toyota Prius, de Peugeot 107 en de Volkswagen Polo Bluemotion met lage bijtelling drukken de autogasauto weg. Vooral leaserijders zijn daarom overgestapt, stelt branchevereniging Bovag. "Logisch", zegt een woordvoerder. "Met een hybride auto betaalt hij maar 14% bijtelling. Bij de meeste lpg-auto’s is dat 25%."

De toekomst ziet Goudberg zonnig in. "We zien juist dat lpg weer wordt omarmd. Dit jaar is er de belastingvrije Chevrolet Spark BiFuel bijgekomen en ook Ford, Dacia en Opel zijn weer met de brandstof bezig. Helaas is er bij inbouw achteraf nog steeds geen sprake van CO2-compensatie, terwijl een auto die op lpg rijdt negen procent CO2 minder uitstoot dan wanneer die op benzine rijdt. Wanneer dat niet wordt gecompenseerd, houdt een auto het zelfde milieulabel. Dat is ongunstig voor de leasemarkt, waar bijna alleen nog groen gelabelde auto’s mogen worden gekozen."

Meer over Chevrolet en de Spark Bifuel op lpg in Automobiel management 20 van 17 december.