De uitstoot van bestelauto’s geldt als de snelst groeiende in het wegverkeer. Tussen 2002 en 2007 nam het aantal bestelauto’s in Europa met ongeveer de helft toe. Fabrikanten die straks niet aan de normen kunnen voldoen, moeten per overschreden gram een boete van 95 euro betalen. Inmiddels hebben verschillende bestelautomerken (niet geheel verrassend) gezegd dat de norm te ambitieus is en zij vinden de boete ook te hoog. Zij zeggen meer tijd nodig te hebben om hun modellen aan te passen aan de nieuwe eisen.

Toch komt de industrie nog goed weg; de Europese Commissie wilde de grens van 175 gr/km al in 2016 invoeren – in 2020 zou dan 135 gr/km gaan gelden. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout legt dit uit als een knieval van Europa voor de auto-industrie: "Technisch is er heel veel mogelijk maar Europa kiest nog te vaak voor het ontzien van de grote vervuilers." Uiterlijk in 2014 komt er een onderzoek om na te gaan of de nu vastgestelde normen ambitieus genoeg zijn.