Eerste CO2-norm voor bestelauto’s vanaf 2017

Nieuwe bestelauto’s mogen vanaf 2017 nog maximaal 175 gram CO2 per kilometer uitstoten en vanaf 2020 zelfs nog maar 147 gram. Dat heeft het Europees Parlement dinsdag voorgesteld. De uitstoot is nu gemiddeld 203 gr/km. In september wordt over dit plan gestemd.

De uitstoot van bestelauto’s geldt als de snelst groeiende in het wegverkeer. Tussen 2002 en 2007 nam het aantal bestelauto’s in Europa met ongeveer de helft toe. Fabrikanten die straks niet aan de normen kunnen voldoen, moeten per overschreden gram een boete van 95 euro betalen. Inmiddels hebben verschillende bestelautomerken (niet geheel verrassend) gezegd dat de norm te ambitieus is en zij vinden de boete ook te hoog. Zij zeggen meer tijd nodig te hebben om hun modellen aan te passen aan de nieuwe eisen.

Toch komt de industrie nog goed weg; de Europese Commissie wilde de grens van 175 gr/km al in 2016 invoeren – in 2020 zou dan 135 gr/km gaan gelden. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout legt dit uit als een knieval van Europa voor de auto-industrie: "Technisch is er heel veel mogelijk maar Europa kiest nog te vaak voor het ontzien van de grote vervuilers." Uiterlijk in 2014 komt er een onderzoek om na te gaan of de nu vastgestelde normen ambitieus genoeg zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eerste CO2-norm voor bestelauto’s vanaf 2017 - Automobielmanagement.nl

Eerste CO2-norm voor bestelauto’s vanaf 2017

Nieuwe bestelauto’s mogen vanaf 2017 nog maximaal 175 gram CO2 per kilometer uitstoten en vanaf 2020 zelfs nog maar 147 gram. Dat heeft het Europees Parlement dinsdag voorgesteld. De uitstoot is nu gemiddeld 203 gr/km. In september wordt over dit plan gestemd.

De uitstoot van bestelauto’s geldt als de snelst groeiende in het wegverkeer. Tussen 2002 en 2007 nam het aantal bestelauto’s in Europa met ongeveer de helft toe. Fabrikanten die straks niet aan de normen kunnen voldoen, moeten per overschreden gram een boete van 95 euro betalen. Inmiddels hebben verschillende bestelautomerken (niet geheel verrassend) gezegd dat de norm te ambitieus is en zij vinden de boete ook te hoog. Zij zeggen meer tijd nodig te hebben om hun modellen aan te passen aan de nieuwe eisen.

Toch komt de industrie nog goed weg; de Europese Commissie wilde de grens van 175 gr/km al in 2016 invoeren – in 2020 zou dan 135 gr/km gaan gelden. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout legt dit uit als een knieval van Europa voor de auto-industrie: "Technisch is er heel veel mogelijk maar Europa kiest nog te vaak voor het ontzien van de grote vervuilers." Uiterlijk in 2014 komt er een onderzoek om na te gaan of de nu vastgestelde normen ambitieus genoeg zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding