Voor de vijfde keer wordt dit jaar de testdag georganiseerd, zodat de studenten en scholieren hun zelfgemaakte auto’s na maanden noeste arbeid kunnen testen op zuinigheid. Zo zuinig mogelijk rijden op één liter brandstof is het doel. Tijdens deze editie maken de teams voor het eerst kans op prijzen. De Designprijs is ingesteld om te laten zien dat de studenten de auto’s niet alleen superzuinig maken, maar ook nog eens hard hebben gewerkt om het voertuig een indrukwekkend uiterlijk te geven. Het mooiste voertuig wordt door de bezoekers van de AutoRAI uitgekozen. Een panel van experts reikt daarnaast De Duurzaamheidprijs uit aan het team met de meest innovatieve visie op duurzaamheid. De activiteiten van de teams rondom duurzaamheid reiken namelijk verder dan het bouwen van een auto. “Wij verbazen ons ieder jaar weer over de bijzondere ontwerpen en de innovatieve duurzaamheidstechnieken die de teams aandragen. Met deze prijzen willen we hen een extra stimulans geven om tot nog betere resultaten te komen bij de finale in Duitsland,” aldus Peter de Wit, president-directeur van Shell Nederland. Aan de twee winnende teams wordt een geldbedrag uitgekeerd.

De Testdag is een spannend moment voor de teams. In hal 4-5 van de RAI rijden de auto’s hun eerste kilometers onder het toeziend oog van de bezoekers van AutoRAI. Alle twaalf de teams hebben in de paddock hun eigen pitbox, waarin ze live aan hun voertuigen klussen. Autoliefhebbers kunnen de auto’s van binnen en van buiten bekijken en ter plaatse een stem uitbrengen op het beste design. Het belangrijkste moment van de dag voor de teams is wanneer het verbruik van hun auto’s door de Fuel Marshalls wordt gemeten in het speciaal ontworpen meetstation.  De meting geeft een indicatie van de te behalen prestaties tijdens de grote Europese finale in Duitsland.

De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren van universiteiten, middelbare scholen en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Met de Shell Eco-marathon daagt Shell hen uit zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. Dat mag op waterstof, biobrandstof, zonne-energie, GTL (gas-to-liquid), elektriciteit, benzine, diesel en FAME (fatty acid methyl ester).

De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27e keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen uit 26 landen 222 teams mee. Nederland heeft van 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de start. De verkenningstochten van de Nederlandse teams naar de ultieme zuinigheid zijn vanaf 1 februari te volgen via het Nederlandse blog op de website.