Portugal komt daar uit als winnaar. De gemiddelde CO2-emissie van de in 2010 aldaar nieuw verkochte auto’s komt uit op slechts 127,4 gram/km. Het is het eerste land waar de gemiddelde uitstoot onder de 130 gram uitkomt. Portugal onttroont daarmee Frankrijk dat in 2009 de beste leerling van de klas was en afgelopen jaar op de tweede plek strandde met 130,8 gram. Nederland eindigde op de zevende plek met een emissie van 135,7 gram. De slechtste leerlingen zijn Duitsland, Zweden en Zwitserland, al dient gezegd te worden dat Zweden toch indruk maakt door in één jaar tijd een emissiedaling van meer dan 21 procent te realiseren. De landen uit het voormalige Oostblok hebben daarentegen grote moeite om hun CO2-uitstoot te reduceren en zijn zonder uitzondering bij de laatste 10 terug te vinden. Nederland deed het qua emissiereductie vorig jaar prima en pakte in dit specifieke overzicht de vierde plaats.

De verschillende autofabrikanten hebben de CO2-uitstoot van hun gamma tussen 2003 en heden gemiddeld met 21,4 gram/km gereduceerd. Afgelopen jaar hadden 60 procent van alle nieuw verkochte auto’s een uitstoot van minder dan 140 gram/km. In 2003 was dat nog slechts 23 procent. Fiat heeft het meest milieuvriendelijke gamma van allemaal. De gemiddelde uitstoot bedraagt er 123,1 gram/km. Toyota eindigde op de tweede plaats met 128,2 gram/km en Seat pakt brons met 131,3 gram/km. Daarachter maken Peugeot, Citroën, Renault, Ford, Suzuki, Hyundai en Opel de top 10 compleet. In de top 20 van de automerken is het Volvo dat afgelopen jaar het meeste vooruitgang boekte. De uitstoot daalde op één jaar tijd van 171,2 gram/km naar 157,4 gram. Buiten de top 20 realiseerde Ferrari een daling van maar liefst 46,3 gram/km in één jaar tijd, maar het blijft met een gemiddelde CO2-uitstoot van 326,8 gram het meest CO2-onvriendelijke merk ter wereld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding