Ruim driekwart van de ondervraagden meent dat de prijs van elektrische auto’s niet marktconform is. Zo’n acht van de tien respondenten meent dat de overheid meer moet doen om het elektrisch rijden te stimuleren. Vooral fiscale voordelen (34%) en subsidies voor de aanschaf (33%) van zo’n auto worden genoemd als stimulans.

Van de vijftig procent die desondanks zegt zich de komende jaren wel te gaan oriënteren op de aanschaf van een elektrische auto meent veertig procent dat het gebruik toegankelijker gemaakt moet worden door het plaatsen van meer oplaadpunten. Voor dertig procent moeten de prijzen eerst omlaag, voor zij aan elektrische auto zullen gaan denken. Van de mensen die zeggen dat ze zich sowieso niet op een elektrisch auto willen richten, is de verwachting dat de traditionele brandstofauto goedkoper zal blijven daarvoor de belangrijkste reden.

Ruim zeven van de tien ondervraagden overweegt zeker een zuiniger model (1 op 25) te kiezen als volgende auto. Ongeveer een derde deel van deze mensen heeft al besloten een zuinigere auto aan te gaan schaffen Eenzelfde deel zegt dat alleen te zullen doen als het gebruik daarmee ook echt goedkoper wordt en ongeveer een kwart is al actief op zoek naar een zuinige auto. Ondanks dit toch breed genoemde voornemen is het met de kennis over het verbruik van de eigen auto niet goed gesteld. Bijna de helft van de mannen en ruim tweederde van de vrouwen weet niet welk energielabel hun auto heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding