Brandstofverbruik belangrijkste argument voor aanschaf

Voor bijna een kwart van de Nederlandse automobilisten (23%) is het brandstofverbruik hét belangrijkste criterium bij de aanschaf van hun volgende auto.

Bij de keuze voor de huidige auto was het brandstofverbruik nog nauwelijks doorslaggevend. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB heeft gehouden.

De drie belangrijkste redenen voor aanschaf van de auto waar automobilisten nu in rijden (buiten uiteraard de aanschafprijs) waren het model en de looks van de auto (21%) de ruimte (15%) en het rijcomfort (12%). Brandstofverbruik wordt door slechts 7% aangegeven als de belangrijkste reden. Maar voor de toekomstige auto is dit gestegen naar maar liefst 23% en daarmee is brandstofverbruik het belangrijkste koopargument voor de nabije toekomst geworden.

Die volgende auto zal overigens nog geen elektrische worden. Zo’n 43% van de respondenten gaat ervan uit dat zij nooit in een elektrische auto zullen gaan rijden. En de meeste automobilisten die ervan uitgaan dat ze wél elektrisch zullen gaan rijden, verwachten dat dit pas over 10 jaar gaat gebeuren.

Het onderzoek is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge onder 3.987 Nederlandse automobilisten (mannen en vrouwen). 

Brandstofverbruik belangrijkste argument voor aanschaf - Automobielmanagement.nl

Brandstofverbruik belangrijkste argument voor aanschaf

Voor bijna een kwart van de Nederlandse automobilisten (23%) is het brandstofverbruik hét belangrijkste criterium bij de aanschaf van hun volgende auto.

Bij de keuze voor de huidige auto was het brandstofverbruik nog nauwelijks doorslaggevend. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB heeft gehouden.

De drie belangrijkste redenen voor aanschaf van de auto waar automobilisten nu in rijden (buiten uiteraard de aanschafprijs) waren het model en de looks van de auto (21%) de ruimte (15%) en het rijcomfort (12%). Brandstofverbruik wordt door slechts 7% aangegeven als de belangrijkste reden. Maar voor de toekomstige auto is dit gestegen naar maar liefst 23% en daarmee is brandstofverbruik het belangrijkste koopargument voor de nabije toekomst geworden.

Die volgende auto zal overigens nog geen elektrische worden. Zo’n 43% van de respondenten gaat ervan uit dat zij nooit in een elektrische auto zullen gaan rijden. En de meeste automobilisten die ervan uitgaan dat ze wél elektrisch zullen gaan rijden, verwachten dat dit pas over 10 jaar gaat gebeuren.

Het onderzoek is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge onder 3.987 Nederlandse automobilisten (mannen en vrouwen).