Change Magazine heeft elf punten geformuleerd.  

 1. Wereldwijd rijden er tegen 2030 zo’n 2,3 miljard auto’s rond, 4,5 maal zoveel als in 2010. Dat berekende het Instituut voor Milieuvooruitzichten in Duitsland. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zouden daardoor verdubbelen.

2. Het aantal elektrische auto’s neemt toe volgens het rapport Mobiliteit in cijfers (Bovag en RAI) van minder dan 24 duizend in 2009 tot iets minder dan 40 duizend begin 2010. Het vorige kabinet had als doel gesteld om in 2020 tweehonderdduizend elektrische auto’s te hebben rijden.

3. In januari 2011 was 30,9 procent van de nieuw verkochte auto’s een wegenbelastingvrije auto. In heel 2010 lag het percentage op 24,6 procent.

4. Het aantal auto’s op lpg stijgt; mede doordat auto’s nu ook af fabriek met lpg worden geleverd.

5. De nieuwe maatregel van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu voor de maxiumsnelheid van 130 km per uur, zorgt per jaar voor minstens een miljoen ton extra CO2-uitstoot.

6. Een gemiddelde automobilist (15.500 km/jaar) betaalt in de praktijk vijfhonderd euro minder aan brandstof als hij in een kleine middenklasser A- of B-label auto rijdt dan een middenklasser met C- of D-label.

7. In 1980 lag er 1.798 km snelweg in Nederland. In 2005 was dat 2.342 km.

8. Fietsers besparen een hoop CO2-uitstoot: in 2010 zijn er 13 miljoen fietskilometers geregistreerd op fietsenscoort.nl, waardoor 2,6 miljoen kilo CO2 minder in de lucht is gekomen dan wanneer ze met de auto waren gegaan.

9. De minister van Infrastructuur & Milieu heeft voorgenomen beleid waarbij tien miljoen euro beschikbaar is voor mobiliteitsmanagement: de helft voor de mkb-voucherregeling, en de helft voor het Platform Slim Werken Slim Reizen (SWSR). Dat platform is de opvolger van de Taskforce Mobiliteitsmanagement.

10. In 2009 was ongeveer twintig procent van alle werknemers telewerker, zo’n 1,4 miljoen mensen. Dat is drie keer zoveel als in 2003.

11. Er is een nieuw officieel verkeersbord voor een parkeerplaats om elektrische auto’s op te laden (ontwikkeld door VNVF Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding