Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen BMW en Siemens met hun wedstrijd een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via een speciale website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl kunnen creatieve oplossingen worden ingediend. Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland samen met de bedrijven zitting nemen, zal een keuze maken.

BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich op de laadpalen en de benodigde infrastructuur en smart grids. Directeur Jan-Christiaan Koenders van BMW Group Nederland droeg vier elektrische Mini’s over aan Bernard Fortuyn van de raad van bestuur van Siemens Nederland. De Mini’s worden ingezet om een praktijkproef te houden voor elektrisch rijden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst. "Elektrisch rijden heeft zeker de toekomst", aldus Bernard Fortuyn. "Ook al wordt er geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen oplossingen worden gevonden. Naar onze verwachting zullen in het jaar 2020 zo’n miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden."

BMW zegt alle facetten van e-mobility te onderzoeken, geluid is er één van. "Samen met onze soundengineers kijken wij naar de mogelijkheden van het geluid van elektrische auto’s. De uitkomsten en de feedback van deze proef en wedstrijd nemen we mee in het onderzoek naar de ontwikkeling van een eventueel BMW geluid," zegt Koenders. Prins Maurits van Oranje van Vollenhove, voorzitter van het Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, noemt infrastructuur onmisbaar voor het elektrisch rijden. "Daarom is het belangrijk dat grote internationals als Siemens en BMW daarin samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren." Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto’s te ontwikkelen. "Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen."

Veilig Verkeer Nederland steunt het initiatief van BMW en Siemens om een oplossing te zoeken voor het ontbreken van geluid bij elektrisch rijden. "Elektrische voertuigen zijn bij lagere snelheden vrijwel onhoorbaar", aldus woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. "Vooral in steden met veel voetgangers en fietsen kan een geruisloos voertuig voor onveilige situaties zorgen. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat elektrische auto’s vaker bij ongevallen met fietsers en voetgangers betrokken zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor."

In Nederland is dit risico volgens VVN nog niet onderzocht. "Wij willen echter zeker weten dat de verkeersveiligheid gewaarborgd is, als elektrisch rijden grootschalig ingeburgerd raakt."

De wedstrijd loopt van 17 mei tot 10 juni Via de speciale website kunnen deelnemers hun werk inzenden.    

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding