Er werd toen nog gesproken over een toekomstige proef in Berlijn. Intussen is bekend dat die proef al in juni van start zal gaan met de BMW Active E, de elektrische versie van de BMW 1-Serie. Siemens zal in Berlijn een inductief oplaadpunt installeren, aangesloten op het elektriciteitsnet, met een inductiespoel die 3,6 kW vermogen levert. 

De Active E komt eind dit jaar op de markt en zal in Nederland vanaf het eerste kwartaal van 2012 voor proeven worden ingezet. Nederland is één van de vijf landen waar de proef zal lopen. BMW Nederland krijgt 30 exemplaren die zullen worden gebruikt voor een kennismakingsprogramma bij onder meer fleetowners, leasemaatschappijen en overheidsinstanties.

De Active E heeft weliswaar een lithium-ion accupakket, maar de prototypes voor de proef in Berlijn zullen worden uitgerust met een spoel om op het draadloze station te kunnen opladen boven een primaire spoel.

Het proces verloopt sneller en eenvoudiger dan laden aan laadpalen en zal waarschijnlijk minder kosten dan het installeren van laadpalen. Belangrijk is dat de stations vrijwel onzichtbaar in het wegdek worden geïntegreerd en er geen laadpaalvervuiling in de steden optreedt. Bovendien is er minder kans op slijtage en vandalisme. 

We kunnen ervan uitgaan dat in een later stadium ook prototypes van de toekomstige BMW i3 met een inductiesysteem zullen worden uitgerust voor tests in samenwerking met Siemens.