Dat schrijven RAI Vereniging en Bovag in een reactie op de ‘Autobrief’ die staatssecretaris Weekers vanmiddag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Beide brancheorganisaties zeggen na eerste lezing ‘redelijk tevreden’ te zijn. Het opheffen van (een deel van) de vrijstellingen in BPM en MRB zal naar het oordeel van RAI Vereniging en Bovag "leiden tot minder onnodige marktverstoring".

RAI Vereniging en Bovag reageren positief op de invoeringstermijnen die de branche worden gegund voor de nieuwe belastingregels. De eerste maatregelen worden op 1 juli 2012 van kracht. Andere maatregelen worden geleidelijk ingevoerd. Ook de aanpassing van de grenswaarden van de CO2-uitstoot kan op instemming rekenen. "De gedachte om in 2015 te komen tot één tabel met grenswaarden van de CO2 uitstoot is een goede keuze van de staatssecretaris" aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. "Een gram CO2 is een gram CO2 ongeacht door welke brandstofsoort deze wordt veroorzaakt. Daarom is het goed dat er over vier jaar geen onderscheid meer is in diesel- of benzineauto’s daar waar het de emissie van CO2 betreft. De uitstoot van de auto is de norm en niet de techniek van de auto."

Kritiek op de brief is er ook, beide organisaties geven aan dat de focus van de brief te veel ligt op de korte termijn. Een integrale visie op autobelastingen achten ze  nodig, zodat consument en branche ook voor de langere termijn weten waar ze aan toe zijn. 

Meer informatie over de Autobrief.