Dat zei VW-topman Winterkorn in gesprek met het Duitse tijdschrift auto motor und sport.

"De batterijtechniek met lithium-ion van vandaag is een overgangstechniek. Zo’n accu weegt 250 kilo en levert 25 kWh en je kunt er maximaal 150 kilometer mee rijden. Dat kan niet de oplossing zijn." Hij gaat er vanuit dat andere technieken zich ontwikkelen. De lithium-ion komt op een energiedichtheid van 100 Wh per kilo, de lithium-zwavel batterij op 300 Wh per kilo en de lithium-lucht variant zit op het vier- tot vijfvoudige. Dan kom je met 250 kilogram al 800 kilometer ver." Die techniek zou in 2015 voorhanden zijn.

Alle VW-modellen, ook de kleine modellen, zullen binnenkort een hybride aandrijving krijgen. "Ik ben ervan overtuigd dat de hybride de beste oplossing voor de komende tien jaar is. Je kan vijftig tot zestig kilometer elektrisch rijden en je hebt toch de volledige flexibiliteit van de verbrandingsmotor. De plug-in zal er komen voor alle platforms van het Volkswagen-concern", aldus Winterkorn.

Compacte auto’s ziet Winterkorn niet alleen als volelektrisch zoals de Up, maar ook met range-extender. "Je kunt overwegen of een kleine auto met een range-extender zinvol is. Ik heb net gereden met een Audi TT met een 1-litermotor als range-extender. Dit concept moet men zeker verder doorvoeren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding