In de eerste vier maanden van dit jaar werden door onze zuiderburen bijna 80.000 auto’s verkocht waarvoor de overheid tot 15 procent terugbetaalt. "De consument kiest meer en meer voor zo’n zuinige auto waar hij 2 keer voordeel mee doet", zegt Joost Kaesemans van brancheorganisatie Febiac. "Je krijgt de aankooppremie, maar je hebt er achteraf ook nog het voordeel van dat je minder vaak langs de pomp moet. Dat is goed voor de portefeuille en dat is goed voor het milieu". 

Voor de Belgische overheid hangt er uiteraard wel een kostenplaatje aan vast: dit jaar alleen al is 230 miljoen euro begroot om deze maatregel te betalen. Maar "je moet er toch wel bijnemen dat die 230 miljoen minder dan 2 procent betekent van wat autogebruik en autobezit jaarlijks opbrengen aan belastingen, heffingen en accijnzen", relativeert Kaesemans. Er zijn in België nu al meer dan 200 automodellen op de markt die recht geven op een ecokorting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding