Verder plaatst Essent meer dan honderdzestig laadpunten bij 22 Renault-dealers en het Nederlandse hoofdkantoor in Schiphol-Rijk. "Renault brengt in één jaar tijd vier elektrische modellen op de markt, waarmee elektrisch rijden zichtbaar wordt op de Nederlandse wegen. Wij hebben een partner gezocht die onze wensen en eisen goed begrijpt en bekend is met de Nederlandse markt", zegt Fokko Bangma, de directeur Public Affairs van Renault Nederland. "Deze samenwerking maakt het mogelijk elektrisch rijden op een grootschalige en complete manier als totaalpakket aan te bieden aan automobilisten’, zegt Mira Huussen, directeur New Energy van Essent.

 

Kopers van een elektrische Renault kunnen bij hun huis een zogenoemde wallbox laten plaatsen, waarmee ze hun auto kunnen opladen met stroom die is opgewekt met windmolens in Nederland. Daarnaast biedt Essent laadpassen aan, waarmee bestuurders toegang krijgen tot het landelijke netwerk van openbare laadpunten in Nederland en de meer dan achthonderd laadpunten die moederbedrijf RWE in Europa heeft geplaatst. Voor beide partijen is het de eerste keer dat er met een zogenoemde loketfunctie wordt gewerkt, wat betekent dat de kopers van een elektrische Renault via hun dealer ook de wall-box en toegangspas voor het landelijke netwerk van laadpunten kunnen bestellen. Om een landelijk dekkend netwerk van laadpunten bij dealers te krijgen, zullen bij 22 Renault dealerbedrijven verspreid over Nederland laadpunten worden geplaatst. Essent en Renault verwachten dat eind september alle laadpunten zullen zijn geplaatst.

 

Essent maakt deel uit van het internationaal opererende RWE. Met een omzet in 2009 van 48 miljard euro en 71 duizend medewerkers is RWE een toonaangevende Europese leverancier van elektriciteit en gas. RWE levert in Europa elektriciteit en gas aan meer dan 30 miljoen klanten. Daarmee behoort RWE tot de topvijf van Europese energiebedrijven. RWE investeert gemiddeld een miljard euro per jaar in Europese duurzame energieprojecten. Essent en RWE willen de komende jaren samen twintigduizend megawatt aan duurzame energieproductie ontwikkelen. Als onderdeel van de emissieloze strategie werkt Renault samen met overheden, gemeentelijke instanties, energiespecialisten en andere partners. Tot dusver heeft Renault wereldwijd meer dan vijftig overeenkomsten ondertekend die erop gericht zijn markten en infrastructuren voor te bereiden op de elektrische voertuigen die vanaf 2011 op grote schaal op de markt worden gebracht.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding