De oud-designmanager van Hyundai, Mazda, Mercedes-Benz en Volvo hoopt met zijn Steenstra GCM Styletto over vijf jaar 130 miljoen dollar winst te maken.

Eerst komt Steenstra met een elektrische versie, maar hij is ook met andere technieken aan het experimenteren. Het in 2009 opgerichte Steenstra GCM wil zich in California op de sportwagenmarkt gaan onderscheiden met auto’s die nul procent CO2 uitstoten.

Hij is bezig met de opstart van vier productielijnen tegelijk. Het ontwerp en de engineering zijn gereed en de eerste prototypes worden gebouwd. Steenstra mikt op een hoger marktsegment dan Fisker en Tesla, met lagere aantallen en dus lagere kosten. Maar wel voor een hogere verkoopprijs.

Eind dit jaar wil hij een conceptversie en een pre-production-testauto op de LA Auto Show laten zien.

Via het Nederlandse Consulaat in San Francisco kwam Steenstra in contact met investeerders. Hij verdient zijn dagelijkse boterham als freelance designconsultant en Vice President bij autofabrikant Webster EV.