Wubbo Ockels, hoogleraar aan de TU Delft, reed de eerste meters met de elektrische Dakar Buggy. De gepresenteerde Buggy is voorzien van een elektromotor van 90 kW. Het prototype zal de komende maanden gebruikt gaan worden om uitgebreid te testen om uiteindelijk te leiden naar de definitieve versie voor Le Dakar 2012.

Nadat Coronel een aantal maanden geleden liet doorschemeren dat hij met een elektrische buggy de zwaarste rally ter wereld wilde bedwingen, ging een kleine groep vakmensen de uitdaging aan. Het avontuur begon bij Novolectriq en All Green Vehicles en via Wubbo Ockels werd het ondergebracht bij de TU Delft waar door een team van tien studenten tien weken lang is gerekend. TU Delft was vooral bezig met het berekenen van de energiebehoefte, luchtweerstand en het minimale gewicht van de Buggy om tot een optimaal resultaat te komen. Nadat de studenten de berekeningen klaar hadden was het de taak aan AGV en Prodakar om de speciaal geprepareerde elektromotor in de bestaande McRae 4×2 Buggy te passen en klaar te maken voor de eerste tests.

De tweede fase zal voornamelijk bestaan uit het testen van de Buggy onder verschillende omstandigheden en weertypen. Vooral de extreme warmte in de Atacama woestijn tijdens Le Dakar zal een grote rol gaan spelen in het al of niet slagen van het project. Hiervoor hebben de verschillende werkgroepen een uitgebreid testprogramma opgesteld die in onder andere Nederland, Frankrijk, Spanje en Marokko zullen plaatsvinden. Naar aanleiding van deze testgegevens  zal de definitieve versie van de elektrische buggy ontworpen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding