De test werd met drie veertigtonscombinaties uitgevoerd op de openbare weg, op een route van Rotterdam naar het Poolse Stettin en weer terug. Een nieuwe Actros BlueTec 5 en een eveneens nieuwe BlueTec 6 werden vergeleken met de huidige recordhouder, de Nardo Actros. De dubbele bemanning van elke truck startte op 26 juni en was een week onderweg. De specialisten van het onafhankelijke certificering- en testbureau Dekra hielden het brandstofverbruik nauwlettend in de gaten. Mercedes-Benz partner Shell stelde de diesel en motorolie ter beschikking.

De nieuwe Actros Euro6 was met 25,9 l/100 km maar liefst 4,5 procent zuiniger dan het oudere model. De Actros Euro5 deed het nog beter en realiseerde 25,1 l/100 km. Niet alleen het brandstofverbruik was lager, de nieuwe Actros nam ook genoegen met minder AdBlue. De huidige Actros verbruikte 1,55 liter AdBlue op honderd kilometer tegen 1,1 liter van de nieuwe Actros Euro 5 en slechts 0,86 liter van de nieuwe Actros Euro 6. De door Dekra erkende testresultaten bevestigen de woorden die Andreas Renschler, lid van de raad van bestuur Daimler AG, bij de wereldpremière van de nieuwe Actros in Brussel sprak. Hij verzekerde bij die gelegenheid dat de nieuwe Actros drie tot zeven procent zuiniger zou zijn dan het huidige Euro5-model.
De nieuwe Actros heeft niet alleen economisch een grote stap voorwaarts gezet, maar ook ecologisch. De procentuele afname van het brandstofverbruik kan een op een worden doorvertaald naar de CO2-reductie. De Actros Euro6 kent emissiewaarden die maar liefst tachtig procent lager zijn dan de wettelijk verplichte huidige waarden. Mercedes-Benz is erin geslaagd een techniek te ontwikkelen die zowel een lager brandstofverbruik als lagere emissiewaarden mogelijk maakt. Tot nu toe resulteerde de reductie van NOx en lagere partikels altijd in een hoger brandstofverbruik. Door een grote technologische doorbraak heeft Mercedes-Benz deze ‘wet’ weten te doorbreken. Hierdoor is de Actros voor transportondernemers niet alleen een rendabele investering, maar ook een schone. Investeren in Euro6 in de huidige tijd biedt vervoerders de mogelijkheid een voorsprong op te bouwen ten opzichte van collega-transporteurs. Naar verwachting zullen ook overheden met stimuleringsmaatregelen voor de Euro 6-norm komen.