Nissan deed er in de VS onderzoek naar. De fabrikant volgde de eerste vijftienhonderd Amerikanen die een Leaf kochten. Al deze mensen gebruikten de auto als hun belangrijkste en soms zelfs enige vervoersmiddel. Maar niemand reed meer dan 160 kilometer – het bereik van de Nissan Leaf – op een dag. Sterker nog: gemiddeld haalden de automobilisten niet eens de honderd kilometer. En gemiddeld had hun auto na een dag slechts tweeënhalf tot drie uur nodig om op te laden – veel korter dus dan de zes tot acht uur die nodig is om de auto helemaal op te laden. Criticasters merken terecht op dat de mensen die de Nissan Leaf aanschaften ongetwijfeld van tevoren al wisten dat ze geen honderden kilometers op een dag zouden rijden. Anders hadden ze niet voor deze auto gekozen.
Maar dit onderzoek staat niet op zichzelf. Er zijn door de jaren heen al veel meer onderzoeken naar elektrische auto’s en hun bereik uitgevoerd. En daaruit blijkt elke keer hetzelfde: de angst van veel mensen met een lege accu aan de kant van de weg te komen staan, is onterecht. Natuurlijk zijn er de kilometervreters die het bij verbrandingsmotoren moeten houden, maar een grote groep mensen zou zich prima redden met een elektrische auto met een bescheiden accu. (bron: Scientias)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding