Als enige Nederlandse bedrijven staan Philips (32) en Shell (33) op de lijst. Bij het maken van de ranglijst keek Interbrand samen met Deloitte naar de publieke perceptie van duurzame merken en de daadwerkelijke groene prestaties, zoals die blijkt uit algemeen beschikbare informatie en gegevens. Consumenten in de tien grootste markten (VS, Japan, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Brazilië, Spanje en India) werd gevraagd welke invloed duurzaamheid heeft op hun aankoopbeslissingen en hun algehele begrip en beeldvorming van de groene activiteiten van het merk.
Toyota is een lichtend voorbeeld van een merk dat het milieu tot kernprioriteit heeft verheven en daarbij op betekenisvolle wijze de dialoog zoekt met doelgroepen over de hele wereld, zegt Interbrand. Er staan zeven automerken in de lijst, alle zeven in de Top 20 zelfs.
En de autosector krijgt een pluim: ‘De auto-industrie en de elektronicasector zijn richtinggevend in hun vermogen om duurzaamheidinitiatieven door hun hele organisatie te implementeren én in hun vermogen om hun inspanningen effectief voor het voetlicht te brengen.’ (bron: Interbrand, via MarketingTribune)

De volledige lijst
1 TOYOTA 
2 3M
3 SIEMENS 
4 JOHNSON & JOHNSON
5 HEWLETT-PACKARD 
6 VOLKSWAGEN
7 HONDA 
8 DELL
9 CISCO 
10 PANASONIC
11 HYUNDAI
12 BMW
13 APPLE
14 DANONE
15 L’ORÉAL 
16 MERCEDES-BENZ
17 NIKE 
18 SONY
19 IBM 
20 FORD
21 ALLIANZ 
22 NOKIA
23 ADIDAS
24 GE
25 SAMSUNG 
26 INTEL
27 COCA-COLA 
28 CANON
29 PEPSI 
30 MICROSOFT
31 XEROX ELECTRONICS 
32 PHILIPS
33 SHELL 
34 CATERPILLAR
35 CAMPBELL’S
36 KELLOGG’S
37 AVON 
38 SAP
39 IKEA
40 SANTANDER
41 AXA 
42 STARBUCKS
43 NINTENDO
44 CREDIT SUISSE
45 MCDONALD’S 
46 CITI
47 BARCLAYS 
48 HSBC
49 UPS 
50 ACCENTURE

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding