Die moet de in 2013 te introduceren, soortgelijke uitvoering van de volgende generatie Polo gezelschap gaan houden. "Als het doel is om in 2020 in Duitsland minimaal een miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, kunnen plug-in hybride modellen daarbij niet ontbreken", aldus Volkswagen topman Martin Winterkorn in een interview met het Duitse magazine Auto Zeitung. 

"Plug-in hybride modellen zijn op korte termijn de beste manier om elektrisch rijden mogelijk te maken”, zo voegt hij er aan toe. Een SUV op basis van de Polo sluit Winterkorn voorlopig uit. "Als je zo’n auto brengt, moet die vierwielaandrijving hebben. Dat is in dit segment te duur." 

Een opvallende uitspraak, want dochter Audi ontwikkelt een dergelijk stuk aandrijftechniek momenteel wel voor de S1. De Nederlandse importeur heeft echter zijn zinnen vooral gezet op de Golf Twindrive, die onder de nieuwe belastingplannen in aanmerking blijft komen voor een wegenbelastingvrije status. Er is door Pon zelfs gevraagd om de introductie van die auto te vervroegen om zo een alternatief te kunnen bieden aan de gewilde Opel Ampera en de plug-in uitvoering van de Toyota Prius. Beide modellen komen rond de jaarwisseling op de markt.