De RDW en Russische universiteit wisselen kennis uit om het wegverkeer veiliger en schoner te maken. Onderdeel daarvan is de problematiek in Rusland rondom achtergelaten wrakken. Voertuigregistratie en registratie van eigenaren is belangrijk om dit probleem terug te dringen en ook om autorecycling goed te organiseren.

Russische voertuigfabrikanten hebben een kennisachterstand op het gebied van het opzetten en integreren van grondstofhergebruik uit afgedankte voertuigen. Grondstofhergebruik is één van de  toelatingseisen waaraan voertuigen moeten voldoen voordat ze binnen de EU de weg op mogen. De RDW heeft aangeboden om de Russische voertuigfabrikanten in het proces van testen tot toelating te begeleiden. Naast de RDW willen Nederlandse organisaties zoals ARN, Nedschroef en Hermion de Russische voertuigindustrie op weg helpen met hun kennis van recyclingoplossingen. In Nederland wordt namelijk 95% van de materialen in voertuigen hergebruikt.

De regio Nizhny Novgorod, op zo’n 500 kilometer ten oosten van Moskou, is één van de grootste voertuigproducerende regio’s van Rusland. In de Russische voertuigindustrie groeit het bewustzijn dat recycling nodig is. Daarnaast is het ook financieel steeds interessanter om voertuigmaterialen te recyclen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding