Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2012 bleken CDA, VVD en PVV gistermiddag onverwacht voorstander van zo’n fiscale maatregel. Staatssecretaris Weekers liet weten niet dwars te gaan liggen. De besparing zou 24 miljoen euro moeten opleveren. Of de bijtelling er inderdaad komt, zal later deze maand blijken: dan wordt het Belastingplan in de Tweede kamer in stemming gebracht.

Vooruitlopend daarop betitelde Olaf de Bruijn, adjunct-directeur van RAI Vereniging, het  voorstel als "de doodssteek voor het gebruik en de opkomst van elektrische mobiliteit in ons land. Dit soort techniek heeft zeker in de beginfase van haar marktintroductie tijdelijke stimulering nodig. Dat was ook precies het idee achter de tijdelijke invoering van een 0% bijtellingcategorie in het Belastingplan voor 2012. Nu er zich een Kamermeerderheid lijkt af te tekenen voor vervanging van die categorie door een categorie die uitgaat van 7% bijtelling is de keuze voor de consument denk ik snel gemaakt."

De Bruijn refereert aan het veelvuldige recente overleg met ambtenaren van het ministerie van Financiën over de toekomst van de autobelastingen in Nederland. "Mede op basis daarvan is de zogenaamde Autobrief tot stand gekomen. In navolging van zijn Autobrief  zijn door onze leden bestellingen gedaan en bij het publiek verwachtingen geschapen. Die worden door deze discussie volledig teniet gedaan, en dat is een zeer slechte zaak."

De maatregel kan directe gevolgen hebben voor het imago en de verkoopbaarheid van de elektrische auto. Die is nu nog maar mondjesmaat te zien op de wegen; vooral overheden en bedrijven zijn afnemers. Van de (binnenkort leverbare) elektrische Opel Ampera zijn in Nederland meer dan duizend exemplaren besteld. Het merk dreigt dan ook een groot probleem te krijgen, mocht vanaf 1 januari 2012 iedere Ampera-koper of -prospect alsnog bijtelling moeten betalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding