,,De VNA vraagt zich af wat dit betekent voor de gewenste vergroening van het Nederlandse wagenpark en de instroom van (semi) elektrische voertuigen”, aldus de organisatie dinsdag.

In het oorspronkelijk Belastingplan zouden schonere auto’s verschoond blijven van bijtelling. ,,De verwachting was dat een forse groep werknemers voor dat soort auto’s van de zaak zou kiezen”, stelt de VNA.

Volgens de vereniging van leasemaatschappijen wordt het verschil tussen een ‘gewone’ auto en de schonere variant te klein, als volgens de kamerplannen voor schone auto’s een bijtelling van 7 procent gaat gelden en de categorie gewone auto’s bij 14 procent begint. Ook speelt de prijs van de auto daarbij een rol. ,,Elektrische auto’s zijn immers nog steeds erg prijzig.”

Verder meldde de VNA dat het leasewagenpark sinds begin dit jaar weer iets is uitgedijd; met 0,4 procent tot 623.674 voertuigen. Er stroomde weliswaar ruim 35 procent meer nieuwe auto’s in, maar de uitstroom ging ook heel hard: ,,Van auto’s uit de periode van voor de crisis van eind 2008.”