Winnend geluid elektrische auto Siemens-BMW

Siemens deed onderzoek naar elektrisch rijden in Nederland en maakte samen met BMW het winnende geluid bekend van de wedstrijd ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’

BMW Group Nederland en Siemens Nederland organiseerden het afgelopen half jaar de publiekswedstrijd  ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’, om een geluid voor elektrische auto’s te bedenken.  Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen BMW en Siemens een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van VVN samen met BMW en Siemens zitting hebben, koos het meest creatieve en ludieke geluid. Het winnende geluid is nummer 4.  Het geluid is dinsdagavond 8 november tijdens het MINI E-concert in de Nieuwe Kerk in Den Haag bekendgemaakt.

"Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische oplossingen worden gevonden die de bezwaren wegnemen", zegt Bernard Fortuyn, bestuurslid van Siemens Nederland. Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers en tweederde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto’s geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Direct Research dat Siemens Nederland heeft laten uitvoeren in het kader van de wedstrijd  ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’.

Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, even afgezien van de prijs, een positieve houding aannemen. Maar de aanschaf zal er niet binnen vijf jaar zijn, dat vindt bijna iedereen. Hoewel ruim zeven van de tien Nederlanders  elektrische auto’s nu nog (te) duur vinden, duurder dan een gewone auto, zijn zes van de tien ervan overtuigd dat elektrische auto’s over tien jaar gemeengoed zullen zijn.

Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische auto hebben gereden, typeert bijna tachtig procent de ev als beter voor het milieu en ruim de helft hem als stil. Het ontbreken van geluid bij lagere snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde van de ondervraagden vindt dan ook dat de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto’s onder de 50 km/u een of ander geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en slechts een paar procent denkt aan een of ander muziekje.

BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. "Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren", aldus Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW. "Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Individuele mobiliteit is na gezondheid en geluk een van de hoogste idealen. " (ANP)

Link naar radio-item NOS

 Enquete Elektrisch rijden 2011-11.
Winnend geluid elektrische auto Siemens-BMW - Automobielmanagement.nl

Winnend geluid elektrische auto Siemens-BMW

Siemens deed onderzoek naar elektrisch rijden in Nederland en maakte samen met BMW het winnende geluid bekend van de wedstrijd ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’

BMW Group Nederland en Siemens Nederland organiseerden het afgelopen half jaar de publiekswedstrijd  ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’, om een geluid voor elektrische auto’s te bedenken.  Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen BMW en Siemens een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van VVN samen met BMW en Siemens zitting hebben, koos het meest creatieve en ludieke geluid. Het winnende geluid is nummer 4.  Het geluid is dinsdagavond 8 november tijdens het MINI E-concert in de Nieuwe Kerk in Den Haag bekendgemaakt.

"Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische oplossingen worden gevonden die de bezwaren wegnemen", zegt Bernard Fortuyn, bestuurslid van Siemens Nederland. Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers en tweederde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto’s geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Direct Research dat Siemens Nederland heeft laten uitvoeren in het kader van de wedstrijd  ‘Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?’.

Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, even afgezien van de prijs, een positieve houding aannemen. Maar de aanschaf zal er niet binnen vijf jaar zijn, dat vindt bijna iedereen. Hoewel ruim zeven van de tien Nederlanders  elektrische auto’s nu nog (te) duur vinden, duurder dan een gewone auto, zijn zes van de tien ervan overtuigd dat elektrische auto’s over tien jaar gemeengoed zullen zijn.

Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische auto hebben gereden, typeert bijna tachtig procent de ev als beter voor het milieu en ruim de helft hem als stil. Het ontbreken van geluid bij lagere snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde van de ondervraagden vindt dan ook dat de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto’s onder de 50 km/u een of ander geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en slechts een paar procent denkt aan een of ander muziekje.

BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. "Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren", aldus Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW. "Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Individuele mobiliteit is na gezondheid en geluk een van de hoogste idealen. " (ANP)

Link naar radio-item NOS

 Enquete Elektrisch rijden 2011-11.