Milieuvriendelijke autobedrijven nu herkenbaar

De stichting Duurzaam Repareren gaat bedrijven in de automotive toetsen en certificeren op milieuvriendelijkheid. Dealerbedrijven, onafhankelijke garagebedrijven, schade- en glasherstellers en banden- en velgenspecialisten kunnen de consument hiermee duidelijk maken dat zij het milieu hoog in het vaandel hebben staan.

Men is volgens de onafhankelijke stichting steeds meer van bewust dat reparatie- en onderhoudswerkzaamheden milieubelastend zijn. Het herstellen van een schade veroorzaakt
bijvoorbeeld een CO2 uitstoot van maar liefst 75kg. Met jaarlijks ruim één miljoen schadereparaties in Nederland zijn 75 miljoen bomen gemoeid om deze uitstoot te compenseren.
De overheid vervult een voorbeeldfunctie op het gebied van onderhoud en reparaties aan de
dienstvoertuigen. Onlangs heeft zij de criteria vastgesteld waaraan het onderhoud van haar
voertuigen op gebied van duurzaamheid moet voldoen. Dit is een directe trigger geweest voor de oprichting van de stichting Duurzaam Repareren om het geleverde onderhoud te gaan certificeren. De stichting financiert zichzelf uit de certificeringen en ontvangt geen enkele vorm van subsidie van de overheid.
Het bedrijfsleven wil het goede voorbeeld van de overheid volgen. Door de deelname van enkele leasemaatschappijen en fleetowners in de stichting kan het bedrijfsleven aanvullende eisen en wensen inbrengen in de normering.
Voldoet een autobedrijf aan de ‘Duurzaam Repareren’ norm, dan levert men een product dat een positieve bijdrage levert ten aanzien van duurzaamheid. De toetsing wordt
uitgevoerd door DEKRA. De stichting start de certificering met een pilot, waarmee de normen aan de praktijk zullen worden getoetst. Onlangs is overeenstemming bereikt met The Alwaysbemobile Company, waarvan de bedrijven als eerste het certificatieproces in zullen gaan. Hieronder vallen alle vestigingen van Profile Tyrecenter, James Autoservice, 123///Autoservice, abc Autoservice, Autoglaz en AH Autoschade Herstel.

Milieuvriendelijke autobedrijven zijn te herkennen aan het muurschildje van Duurzaam Repareren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Top initiatief!
Alleen heeeeel jammer dat er weer een ander label voor duurzaam op het toneel komt.
De consument snapt er niets meer van zo langzamerhand.
Dat willen we toch niet? Waarom niet gewoon 1 duurzaamheidslabel?
Wie durft het initiatief te nemen?

Geplaatst door: willem nijhof op

Beste Willem,
Het direct met je eens dat één label het allerbeste is. Bestaande labels zijn echter procescertificeringen (milievriendelijk werken) terwijl dit onitiatief een productcertificeringis (ik lever een milieuvriendelijk product). Ik zie het nog wel gebeuren dat labels in de toekomst samenwerking zullen zoeken en misschien wel samen zullen gaan. Maar dan moeten de labels die er nu zijn wel stevig genoeg zijn opgebouwd. Anders wordt het weer een soort compromis, waarmee uiteindelijk niemand blij is.

Geplaatst door: Harry Filon op
Milieuvriendelijke autobedrijven nu herkenbaar - Automobielmanagement.nl

Milieuvriendelijke autobedrijven nu herkenbaar

De stichting Duurzaam Repareren gaat bedrijven in de automotive toetsen en certificeren op milieuvriendelijkheid. Dealerbedrijven, onafhankelijke garagebedrijven, schade- en glasherstellers en banden- en velgenspecialisten kunnen de consument hiermee duidelijk maken dat zij het milieu hoog in het vaandel hebben staan.

Men is volgens de onafhankelijke stichting steeds meer van bewust dat reparatie- en onderhoudswerkzaamheden milieubelastend zijn. Het herstellen van een schade veroorzaakt
bijvoorbeeld een CO2 uitstoot van maar liefst 75kg. Met jaarlijks ruim één miljoen schadereparaties in Nederland zijn 75 miljoen bomen gemoeid om deze uitstoot te compenseren.
De overheid vervult een voorbeeldfunctie op het gebied van onderhoud en reparaties aan de
dienstvoertuigen. Onlangs heeft zij de criteria vastgesteld waaraan het onderhoud van haar
voertuigen op gebied van duurzaamheid moet voldoen. Dit is een directe trigger geweest voor de oprichting van de stichting Duurzaam Repareren om het geleverde onderhoud te gaan certificeren. De stichting financiert zichzelf uit de certificeringen en ontvangt geen enkele vorm van subsidie van de overheid.
Het bedrijfsleven wil het goede voorbeeld van de overheid volgen. Door de deelname van enkele leasemaatschappijen en fleetowners in de stichting kan het bedrijfsleven aanvullende eisen en wensen inbrengen in de normering.
Voldoet een autobedrijf aan de ‘Duurzaam Repareren’ norm, dan levert men een product dat een positieve bijdrage levert ten aanzien van duurzaamheid. De toetsing wordt
uitgevoerd door DEKRA. De stichting start de certificering met een pilot, waarmee de normen aan de praktijk zullen worden getoetst. Onlangs is overeenstemming bereikt met The Alwaysbemobile Company, waarvan de bedrijven als eerste het certificatieproces in zullen gaan. Hieronder vallen alle vestigingen van Profile Tyrecenter, James Autoservice, 123///Autoservice, abc Autoservice, Autoglaz en AH Autoschade Herstel.

Milieuvriendelijke autobedrijven zijn te herkennen aan het muurschildje van Duurzaam Repareren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Top initiatief!
Alleen heeeeel jammer dat er weer een ander label voor duurzaam op het toneel komt.
De consument snapt er niets meer van zo langzamerhand.
Dat willen we toch niet? Waarom niet gewoon 1 duurzaamheidslabel?
Wie durft het initiatief te nemen?

Geplaatst door: willem nijhof op

Beste Willem,
Het direct met je eens dat één label het allerbeste is. Bestaande labels zijn echter procescertificeringen (milievriendelijk werken) terwijl dit onitiatief een productcertificeringis (ik lever een milieuvriendelijk product). Ik zie het nog wel gebeuren dat labels in de toekomst samenwerking zullen zoeken en misschien wel samen zullen gaan. Maar dan moeten de labels die er nu zijn wel stevig genoeg zijn opgebouwd. Anders wordt het weer een soort compromis, waarmee uiteindelijk niemand blij is.

Geplaatst door: Harry Filon op