Dat schrijft topman Franz Fehrenbach in het personeelsblad ‘Bosch Zünder’.  Volgens de grote baas zal de omzet op het gebied van elektromobiliteit al na 2015 duidelijk groeien, zodat we dan ook winst kunnen gaan maken.  Dit jaar denkt Bosch 140 miljoen euro om te zetten met elektromobiliteit.

Bosch investeert 400 miljoen euro per jaar in de elektrificatie van aandrijvingen.  Daartoe behoort de elektronica maar ook de ontwikkeling en productie van eigen lithium-ion batterijen met de Koreaanse partner Samsung SDI. Bovendien levert Bosch een elektromotor voor hybride aandrijving en binnenkort ook een motor voor een volelektrische auto. Daarvoor zal Bosch met Daimler een joint venture oprichten.  

Bosch heeft zich ten doel gesteld de hoge investeringen op te vangen met de effecten van schaalgrootte, daarvoor moeten de aantallen worden gebundeld en onderdelen worden gestandaardiseerd.  Tot 2013 zal Bosch gaan leveren voor twintig projecten bij twaalf fabrikanten. En de beslissing over de plek in Europa voor een fabriek voor lithium-ion-batterijen moet in 2012 vallen. De batterijen worden nu alleen gebouwd in Ulsan (Korea).

Bernd Bohr, de chef van de autodivisie van Bosch, voorspelt dat in 2020 zo’n 95 procent van de benzine- en dieselauto’s hybride zal zijn.  En verbrandingsmotoren zouden nog dertig procent zuiniger kunnen worden.  (bron: Bosch Zünder / Automobilwoche)