Bosch: 1,5% Nederlanders overweegt elektrische auto

Zo’n anderhalf procent van de Nederlanders overweegt als volgende auto een elektrische te kiezen. Grootste struikelblok is de prijs.

De overgrote meerderheid (82,6%) is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een met een traditionele verbrandingsmotor. 89,3% is niet bereid deze meerkosten te betalen. Bijna een op de vijf denkt dat een elektrische auto evenveel zal kosten of zelfs goedkoper zal zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Bosch in samenwerking met TNO vorig jaar november liet uitvoeren bij duizend Nederlanders. Hoewel driekwart aangeeft dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft, ziet men ook struikelblokken. Vanwege de aankoopprijs en het aantal afgelegde kilometers kiest een ruime meerderheid van de Nederlanders (67,6%) voor een benzineversie als volgende auto.

Van de respondenten overweegt 7,6% als volgende auto voor een hybride te kiezen. Potentiële kopers noemen het milieu als belangrijkste redenen (78,5%). Premies spelen veel minder een rol (47,6%). Dat de huidige verbrandingsmotoren nog zuiniger en milieuvriendelijker kunnen worden, staat voor 94,8% van de respondenten vast. 68,9% van de respondenten is bereid extra te betalen voor zo’n zuinigere diesel- of benzineauto, indien de totale gebruikskosten hierdoor afnemen.

61,6% van de bevraagde Nederlanders gaat ervan uit dat een elektrische auto meer dan twintig mille kost; een kwart verwacht meer dan dertigduizend euro te moeten betalen. "Het valt op dat de grootste rem voor introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet zoals soms wordt gesteld het rijbereik", aldus TNO-consultant Hans Driever. 48,7% van de Nederlandse respondenten vindt het huidige bereik (tot tweehonderd kilometer) geen bezwaar. Van degenen die de range wel onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat ze minstens vijfhonderd kilometer moet zijn. Alternatieve businessmodellen, zoals het leasen van de batterij of van de volledige elektrische auto, zijn nog weinig bekend bij de respondenten.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bosch: 1,5% Nederlanders overweegt elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Bosch: 1,5% Nederlanders overweegt elektrische auto

Zo’n anderhalf procent van de Nederlanders overweegt als volgende auto een elektrische te kiezen. Grootste struikelblok is de prijs.

De overgrote meerderheid (82,6%) is ervan overtuigd dat een elektrische auto duurder is dan een met een traditionele verbrandingsmotor. 89,3% is niet bereid deze meerkosten te betalen. Bijna een op de vijf denkt dat een elektrische auto evenveel zal kosten of zelfs goedkoper zal zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Bosch in samenwerking met TNO vorig jaar november liet uitvoeren bij duizend Nederlanders. Hoewel driekwart aangeeft dat de elektrische auto de komende tien jaar een toekomst heeft, ziet men ook struikelblokken. Vanwege de aankoopprijs en het aantal afgelegde kilometers kiest een ruime meerderheid van de Nederlanders (67,6%) voor een benzineversie als volgende auto.

Van de respondenten overweegt 7,6% als volgende auto voor een hybride te kiezen. Potentiële kopers noemen het milieu als belangrijkste redenen (78,5%). Premies spelen veel minder een rol (47,6%). Dat de huidige verbrandingsmotoren nog zuiniger en milieuvriendelijker kunnen worden, staat voor 94,8% van de respondenten vast. 68,9% van de respondenten is bereid extra te betalen voor zo’n zuinigere diesel- of benzineauto, indien de totale gebruikskosten hierdoor afnemen.

61,6% van de bevraagde Nederlanders gaat ervan uit dat een elektrische auto meer dan twintig mille kost; een kwart verwacht meer dan dertigduizend euro te moeten betalen. "Het valt op dat de grootste rem voor introductie van elektrische auto’s de prijs is, en niet zoals soms wordt gesteld het rijbereik", aldus TNO-consultant Hans Driever. 48,7% van de Nederlandse respondenten vindt het huidige bereik (tot tweehonderd kilometer) geen bezwaar. Van degenen die de range wel onvoldoende vinden, is driekwart van mening dat ze minstens vijfhonderd kilometer moet zijn. Alternatieve businessmodellen, zoals het leasen van de batterij of van de volledige elektrische auto, zijn nog weinig bekend bij de respondenten.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding