VVD: Stichting e-laad speelt ‘Sinterklaas’

VVD-Tweede Kamerlid René Leegte wil dat netbeheerders stoppen met het ‘gratis’ plaatsen van oplaadpunten. Sinterklaas spelen noemt hij het door de netbeheerders opgezette Stichting e-laad plaatsen van al meer dan duizend publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s in Nederland.

Stichting e-laad streeft naar een totaal van tienduizend oplaadpunten. Volgens Leegte rijdt e-laad commerciële partijen in de wielen met publiek geld. "Laadpalen zijn niet gratis", aldus de liberaal donderdag in een breed overleg met minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). Leegt stelt dat de netbeheerders geen commerciële activiteiten mogen ontplooien. De aanleg van een netwerk van laadpalen is volgens hem geen taak die de netbeheerders zouden moeten oppakken.

Verhagen nuanceerde het standpunt. "Ik ben het met de VVD eens dat netbeheerders alleen wettelijke taken moeten uitvoeren. e-laad is echter opgericht omdat marktpartijen de handschoen niet oppakken." Verhagen ziet geen kwaad in het feit dat de netbeheerders zich hier op dit moment voor inspannen. De minister is een van de voortrekkers van Stichting e-laad. Hij sloot afgelopen najaar zelfs een Green Deal met The New Motion – een consortium waar e-laad deel van uitmaakt- om tot een grootschalig, intelligent en publiek toegankelijk laadnetwerk voor elektrische vervoer in Nederland te realiseren.

Volgens Stichting e-laad-directeur Onoph Caron rijden de netbeheerders de commerciële partijen helemaal niet in de wielen. Het neerzetten van een laadpaal is volgens de directeur commercieel gewoon nog niet mogelijk. Het neerzetten van een laadpaal kost volgens hem zo’n zes- tot zevenduizend euro.  Daar komt jaarlijks nog een EUR 1.000 bovenop voor bijvoorbeeld onderhoud. "Een hele knappe jongen die daar een businesscase voor heeft." En daarom financieren de netbeheerders dit nu. Op de website van E-laad staat: "Het is ons cadeau aan een schoner en stiller Nederland.

Bron: Zerauto.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een mooier compliment kan de Stichting E Laad niet krijgen. Het is een eer en een feest om Sinterklaas te spelen.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Wanneer gaat de VVD zich in dit land eens met zinnige dingen bezig houden im plaats van dit soort gemekker. Als de markt het niet oppakt heeft de overheid een taak te vervullen. Als we denken zoals Leegte hadden we nu heel veel zaken in onze infrastructuur nooit gehad. Ik wordt moe van al die kamerleden die niet gehinderd door enige kennis van zaken ons belastinggeld opmaken en dit soort onzin lopen te verkopen.

Geplaatst door: Tom van Zanten op
VVD: Stichting e-laad speelt ‘Sinterklaas’ - Automobielmanagement.nl

VVD: Stichting e-laad speelt ‘Sinterklaas’

VVD-Tweede Kamerlid René Leegte wil dat netbeheerders stoppen met het ‘gratis’ plaatsen van oplaadpunten. Sinterklaas spelen noemt hij het door de netbeheerders opgezette Stichting e-laad plaatsen van al meer dan duizend publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s in Nederland.

Stichting e-laad streeft naar een totaal van tienduizend oplaadpunten. Volgens Leegte rijdt e-laad commerciële partijen in de wielen met publiek geld. "Laadpalen zijn niet gratis", aldus de liberaal donderdag in een breed overleg met minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). Leegt stelt dat de netbeheerders geen commerciële activiteiten mogen ontplooien. De aanleg van een netwerk van laadpalen is volgens hem geen taak die de netbeheerders zouden moeten oppakken.

Verhagen nuanceerde het standpunt. "Ik ben het met de VVD eens dat netbeheerders alleen wettelijke taken moeten uitvoeren. e-laad is echter opgericht omdat marktpartijen de handschoen niet oppakken." Verhagen ziet geen kwaad in het feit dat de netbeheerders zich hier op dit moment voor inspannen. De minister is een van de voortrekkers van Stichting e-laad. Hij sloot afgelopen najaar zelfs een Green Deal met The New Motion – een consortium waar e-laad deel van uitmaakt- om tot een grootschalig, intelligent en publiek toegankelijk laadnetwerk voor elektrische vervoer in Nederland te realiseren.

Volgens Stichting e-laad-directeur Onoph Caron rijden de netbeheerders de commerciële partijen helemaal niet in de wielen. Het neerzetten van een laadpaal is volgens de directeur commercieel gewoon nog niet mogelijk. Het neerzetten van een laadpaal kost volgens hem zo’n zes- tot zevenduizend euro.  Daar komt jaarlijks nog een EUR 1.000 bovenop voor bijvoorbeeld onderhoud. "Een hele knappe jongen die daar een businesscase voor heeft." En daarom financieren de netbeheerders dit nu. Op de website van E-laad staat: "Het is ons cadeau aan een schoner en stiller Nederland.

Bron: Zerauto.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Een mooier compliment kan de Stichting E Laad niet krijgen. Het is een eer en een feest om Sinterklaas te spelen.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Wanneer gaat de VVD zich in dit land eens met zinnige dingen bezig houden im plaats van dit soort gemekker. Als de markt het niet oppakt heeft de overheid een taak te vervullen. Als we denken zoals Leegte hadden we nu heel veel zaken in onze infrastructuur nooit gehad. Ik wordt moe van al die kamerleden die niet gehinderd door enige kennis van zaken ons belastinggeld opmaken en dit soort onzin lopen te verkopen.

Geplaatst door: Tom van Zanten op