Met de komst van de Euro 6-norm is een einde gekomen aan veel onzekerheid, aldus de importeur in het persbericht. "Nu de exacte invulling van de uitstootnormen definitief is vastgesteld, kunnen truckfabrikanten de Euro 6-motoren laten certificeren bij de typekeuringsautoriteiten. De zwaardere Euro 6-norm biedt weer kansen voor de ondernemer die bij de aanschaf zeker het overwegen waard zijn: ten eerste neemt de Bondsregering naar verwachting deze zomer een beslissing over de nieuwe Maut-tarieven (een afstands-gebonden tolheffing voor zware trucks, red.). De VDA (Verband der Automobilindustrie) en BGL (organisatie voor logistiek) hebben de Duitse regering met ingang van 1 juni 2013 een Maut-differentiatie tussen Euro 5 en 6 van 4 ct/km voorgesteld. Deze moet per eind 2016 worden gereduceerd tot 2 ct/km. Ten tweede is het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voornemens om zeer binnenkort met een Euro 6-subsidieregeling voor de sector te komen. Zodra deze regeling een feit is kan subsidie bij eerste tenaamstelling worden verkregen. Ten derde wordt de 1e Milieuzone van kracht: Is het voertuig nu al toegelaten volgens de Euro 6 norm, dan mag het zonder leeftijdsbeperkingen en ontheffingsregeling de 2e Maasvlakte oprijden. Voertuigen die voldoen aan andere lagere emissieklassen krijgen te maken met leeftijdsbeperking of kunnen hooguit met ontheffingen werken."

De nieuwe Mercedes-Benz Actros die eind vorig jaar werd geïntroduceerd, is leverbaar met  Euro 5- en Euro 6-motoren. Het voordeel van de Euro 6-norm is dat de uitstoot van schadelijke stoffen op een nauwelijks nog meetbaar niveau is aangeland. Het nadeel is dat de benodigde technologieën per definitie een hoger brandstofverbruik en extra gewicht met zich meebrengen. Daardoor wordt het juist moeilijker om de beoogde CO2-doelen te behalen. Mercedes-Benz zegt dat het met de nieuwe Actros een stap verder is gegaan door de nieuwe Actros Euro 6 nogmaals drie procent zuiniger te maken dan de huidige Actros Euro 5, die bekend staat als ‘zuinigste truck ter wereld’.