Met de nieuwe batterij kan General Motors in één keer een einde maken aan de twee grootste obstakels voor de elektrische auto, de vooralsnog beperkte actieradius en de hoge aanschafprijs.  De opslagcapaciteit van de huidige elektrische auto’s ligt tussen 110 en 140 wattuur per kilogram en de kosten komen gemiddeld op 250 euro per kilo. Envia heeft in het laboratorium 400 wattuur gehaald en verwacht een prijs van minder dan honderd euro per kilogram. Met een nieuwe elektrode, die is  gebaseerd op mangaan, verdrievoudigt Envia dus de dichtheid van batterijen en halveert de prijs per kilogram.

De prestaties van de nieuwe batterij zijn inmiddels getest en gevalideerd door officiële organen in de Verenigde Staten. Envia verwacht wel dat het drie jaar duurt voordat General Motors de batterij kan toepassen in z’n elektrische auto’s. Of de vinding van Envia werkelijk een wereldprimeur is, hangt onder meer af van de stand van zaken in China. Het is onduidelijk hoe ver het batterij-onderzoek daar is. Wel bracht batterijengigant BYD enkele maanden geleden het automodel e6 op de Chinese markt, een ruime en betaalbare middenklasse auto met een actieradius van 300 kilometer. In de Verenigde Staten moet die BYD e6 straks 35 duizend dollar kosten. (bron: autoleasewereld.nl)