Nederland in kopgroep elektrisch rijden

Nadat ‘wij Nederlanders’ ons al eerder onderscheidden als grootafnemers van hybride auto’s (zo deden ‘wij’ een paar jaar geleden nog de helft van de Europese Prius-afzet) is ons land inmiddels ook ‘groot’ in elektrisch rijden. Zo blijkt uit cijfers van de RAI.

Om indrukwekkende aantallen gaat het echter nog niet. Vorig jaar werden in Nederland 862 nieuwe elektrische auto’s aangeschaft. Niettemin goed voor een vijfde plaats in de Europese verkoopranglijst. Frankrijk en Duitsland namen daarin in 2011 met respectievelijk 2.630 en 2.154 verkochte EV’s de eerste en tweede plaats in. Beide markten zijn echter aanzienlijk groter dan de onze, zodat in Nederland een groter EV-marktaandeel gerealiseerd wordt.

In totaal werden vorig jaar in de EU 11.563 EV’s verkocht. Op een totaal marktvolume van 12,8 miljoen auto’s is dat een EV-aandeel van nog maar 0,09 procent. Wellicht dat het ruimere aanbod en de bredere beschikbaarheid van ‘full electric’ modellen dit wat magere beeld in de loop van dit jaar nog gaat veranderen. Aan stimuleringsmaatregelen zal het in ieder geval niet liggen. In Frankrijk kunnen kopers van een EV rekenen op een subsidie van 5.000 euro en de Noorse overheid verhoogt dat bedrag zelfs met een factor twee, waardoor dit land inmiddels derde EV-land is geworden. In ons land wordt met name de zakelijke rijder onder voordeeltjes bedolven.

De afzet van EV’s in Nederland is zich desondanks wat aan het stabiliseren. Tot en met april werden er dit jaar 332 stuks afgeleverd, in lijn met de verkoop in 2011. EV’s lijken ook steeds meer concurrentie te ondervinden van andere alternatieve brandstoffen. Zo werden in dezelfde periode al 288 auto’s op aardgas en 304 auto’s op biobrandstof afgeleverd.

Nederland in kopgroep elektrisch rijden - Automobielmanagement.nl

Nederland in kopgroep elektrisch rijden

Nadat ‘wij Nederlanders’ ons al eerder onderscheidden als grootafnemers van hybride auto’s (zo deden ‘wij’ een paar jaar geleden nog de helft van de Europese Prius-afzet) is ons land inmiddels ook ‘groot’ in elektrisch rijden. Zo blijkt uit cijfers van de RAI.

Om indrukwekkende aantallen gaat het echter nog niet. Vorig jaar werden in Nederland 862 nieuwe elektrische auto’s aangeschaft. Niettemin goed voor een vijfde plaats in de Europese verkoopranglijst. Frankrijk en Duitsland namen daarin in 2011 met respectievelijk 2.630 en 2.154 verkochte EV’s de eerste en tweede plaats in. Beide markten zijn echter aanzienlijk groter dan de onze, zodat in Nederland een groter EV-marktaandeel gerealiseerd wordt.

In totaal werden vorig jaar in de EU 11.563 EV’s verkocht. Op een totaal marktvolume van 12,8 miljoen auto’s is dat een EV-aandeel van nog maar 0,09 procent. Wellicht dat het ruimere aanbod en de bredere beschikbaarheid van ‘full electric’ modellen dit wat magere beeld in de loop van dit jaar nog gaat veranderen. Aan stimuleringsmaatregelen zal het in ieder geval niet liggen. In Frankrijk kunnen kopers van een EV rekenen op een subsidie van 5.000 euro en de Noorse overheid verhoogt dat bedrag zelfs met een factor twee, waardoor dit land inmiddels derde EV-land is geworden. In ons land wordt met name de zakelijke rijder onder voordeeltjes bedolven.

De afzet van EV’s in Nederland is zich desondanks wat aan het stabiliseren. Tot en met april werden er dit jaar 332 stuks afgeleverd, in lijn met de verkoop in 2011. EV’s lijken ook steeds meer concurrentie te ondervinden van andere alternatieve brandstoffen. Zo werden in dezelfde periode al 288 auto’s op aardgas en 304 auto’s op biobrandstof afgeleverd.